Link bait, eller Länkbete

Link bait – Konsten att skapa ett riktigt bra länkbete

I en digital värld där content is king, är länkbete (även kallat link bait) en strategi för att attrahera länkar som stärker din SEO. Men hur ska man få länkar när de flesta idag inte ger bort dem hur som helst? Och hur skapar man innehåll som också tillför värde för hela bolaget?

En gång i tiden var det länkar som var helt avgörande för att din sajt överhuvudtaget skulle synas på Google. Riktigt så enkelt är det inte längre. Saker som innehållskvalitet, EEAT (expertis, erfarenhet, auktoritet och trovärdighet) och topical authority är idag på vissa sätt viktigare än länkar. Men det sagt så finns behövs länkar fortfarande som en del av SEO-kakan. En sajt som har länkar från trovärdiga källor är en tydlig signal till Google att den är relevant. Och även rena omnämningar av ditt företag kan ge ett visst värde, eftersom det kan ha en inverkan på din EEAT. Av dessa orsaker är det fortfarande värt att lägga lite krut på just så kallade länkbeten.

Vad är link bait?

Link bait, eller länkbete, är en digital marknadsföringsstrategi där innehåll skapas med det primära målet att få andra webbplatser att länka till det. Detta innehåll är oftast särskilt attraktivt, informativt eller underhållande, designat för att locka uppmärksamhet och uppmuntra delning. Genom att dra till sig backlinks från andra webbplatser, förbättras webbplatsens sökmotoroptimering (SEO) och därmed dess synlighet på internet. Effektivt länkbete kan variera från detaljerade guider och forskningsrapporter till roliga videor eller kontroversiella åsikter, men nyckeln ligger i dess förmåga att engagera och intressera publiken till den grad att de vill dela och länka till innehållet.

Länkbeten har inte helt oförtjänt ibland ett dåligt rykte. Men det handlar egentligen i grunden om att skapa innehåll som det är värt att länka till. 

3 tips för effektivt link bait

Vissa av dessa kan te sig självklara, men det här är (enligt oss) det bästa sättet att attrahera länkar organiskt. Vi har kategoriserat dem i 3 kategorier: Innehåll, Känsla och Funktion.

1. Innehåll

Skapa användbart och engagerande innehåll! Innehållet ska vara så intressant eller värdefullt att det uppmuntrar delning och länkning. Här ska man komma ihåg sin målgrupp. Det räcker inte med en enkel guide, utan här vill vi ha djupgående och ordentliga undersökningar. Helst med egen data eller ordentligt understött för att ge ditt innehåll mer djup och värde. Denna typ av innehåll kallas ibland även för Digital PR eftersom den ofta går att samköra med traditionell PR.

Visuella element

Kom ihåg det visuella. Attraktiva bilder, infografik och videor kan göra innehållet mer delbart och ”länkvärdigt”. Lägg lite krut på att skapa bra innehåll.

2. Känslor & nyheter

Utnyttja Emotionella Triggers: Innehåll som väcker starka känslor, såsom förvåning, glädje eller till och med kontrovers, tenderar att delas och länkas till oftare. Se till att innehållet engagerar och berör din publik på ett djupare plan. Det behöver inte vara något för gör dig ovän med allt och alla, men det räcker att utmana gamla ”sanningar”.

FOMO (fear of missing out)

Nyhetsvärde och aktualitet är viktigt. Innehåll som är aktuellt eller behandlar nya trender och händelser attraherar ofta länkar från nyhetssajter och andra branschbloggar. Se till att ditt innehåll är relevant och i takt med tiden. Och undvik att upprepa samma sak som redan har sagts i ämnet.

3. Funktion

Kan man angripa din bransch på ett nytt sätt? Finns det något som du tycker saknas? Här är originalitet och unikhet är avgörande. Skapa innehåll som erbjuder nya perspektiv eller insikter. Sånt innehåll tenderar att skilja sig från mängden och attrahera länkar.

Det behöver inte vara artiklar eller vanliga infosidor. Det kan också vara att bygga ny funktionalitet eller interaktiva funktioner som underlättar för andra. Detta kan innebära att du skapar interaktiva diagram eller verktyg som är relevanta för ditt innehåll. Dessa interaktiva element engagerar användarna på en djupare nivå och erbjuder dem en unik upplevelse som är värd att dela och länka till. Sådana funktioner ger praktiskt värde till besökarna och ökar chanserna för att innehållet ska delas och länkas.

Det är inte svårare än så

Att skapa link bait är en konstform som kräver kreativitet, men insikt i målgruppens behov och en solid förståelse av vad som driver delning och länkning på internet. Genom att följa dessa strategier kan marknadsförare och innehållsskapare framgångsrikt skapa innehåll som inte bara engagerar och informerar utan också förbättrar webbplatsens SEO och online-närvaro.

Att synas på Google och ha länkvärdigt innehåll är viktiga aspekter för att lyckas på dagens digitala marknad. För mer länkbetes-idéer och hjälp med att utveckla din digitala närvaro är du välkommen att kontakta oss. Våra erfarna experter älskar att prata SEO och bra innehåll.

Tilde Mattsson
SEO-specialist

SEO, Digital marknadsföring, Digital PR


tilde@rippler.se

Visualisering av Google ads Performance max

AI-driven marknadsföring med Performance Max

I en värld där digital närvaro är avgörande för företags framgång, står Google Ads ut som en central plattform för att driva trafik, öka synligheten och främja konverteringar. Med lanseringen av Performance Max tar Google ett steg framåt för att förenkla och förstärka digital marknadsföring ytterligare.

Läs hela inlägget »
Benjamin Tesfazion

Benjamin Tesfazion – Möt vår filmproducent & filmfotograf

Benjamin Tesfazion är vår mest eftersökta medarbetare på Google. Vi passade därför på att ställa några frågor till honom, både om jobbet och om varför han är så pass eftersökt. Benjamin har, trots den unga åldern på 24 år, hunnit med en hel del i sitt yrkesverksamma liv och är en av Ripplers klarast lysande stjärnor, alltid med ett leende på läpparna. Lär känna Benji i intervjun här!

Läs hela inlägget »
Metadata

Vad är Metadata & när används det?

Metadata, eller ”data om data”, är ett viktigt område som möjliggör en djupare förståelse och effektivare användning av data över olika plattformar. Från att optimera webbsidors synlighet i sökmotorer till att förbättra användarupplevelser på sociala medier, spelar metadata en avgörande roll i hur information organiseras och presenteras digitalt.

Läs hela inlägget »