Nudging: att leda kunden i rätt riktning

Nudging – att varsamt knuffa kunden i rätt riktning

Har du någonsin gått in i en mataffär och märkt att de mer hälsosamma alternativen, som frukt och grönsaker, placerats på ett synligt sätt vid ingången, medan snacksen döljer sig i gångarna? Det här är ett typiskt exempel på nudging – ett koncept som använder subtila ledtrådar och uppmaningar för att påverka en person mot ett positivt beteende utan att begränsa deras valfrihet.

Vad är nudging?

Nudging har blivit mer och mer populärt de senaste åren och visat sig vara ett effektivt verktyg för att främja positiva beteendeförändringar. Det kan handla om att få fler att slänga skräp och fimpar på rätt ställe genom att tydligt märka ut soptunnor och askkoppar med färgglada skyltar, eller att placera den hälsosamma maten på ett mer framträdande sätt – som i det första exemplet. Principen handlar om att göra det enkelt för personer att göra rätt val, något som även går att applicera i besöksupplevelsen online.

Vad betyder det?

Nudging är engelska för att ”knuffa” i positiv bemärkelse. På svenska blir betydelsen ungefär ”knuffa i rätt riktning”.

En liknelse för att bättre förstå hur Nudging fungerar

Föreställ dig att du är på en vandring i skogen och stöter på en korsning i leden. En väg är ordentligt upptrampad och leder till en vacker utsiktsplats, medan den andra är övervuxen och snirklar sig djupare in i skogen. Du är fri att välja vilken väg som helst, men belöningen är helt klart större om du väljer att gå mot utsiktsplatsen. Det här är ett exempel på en nudge – den väl använda vägen fungerar som ett subtilt förslag, som guidar dig till den vackra utsiktsplatsen utan att tvinga dig att gå dit.

Nudging och UX

På ett liknande sätt kan nudging inom webbdesign och UX ge användare en mjuk styrning mot en viss handling eller val utan att begränsa deras frihet. Det vanligaste exemplet som många kan känna igen från webbshoppar är den synliga ”lägg till i kundvagnen”-knappen, som uppmuntrar användare till att fullfölja sitt köp. Men det finns fler sätt att få in nudging-tänket i webbdesign.

Exempel

Här är några exempel:

Visuella signaler

Att använda färg, storlek och placering för att dra användarens uppmärksamhet till vissa element på hemsidan kan vara effektivt. Att till exempel göra CTA-knappar i en kontrasterande färg och placera den på en framträdande plats kan uppmuntra användare att konvertera.

Standardalternativ

Att ställa in ett standardalternativ för besökarna kan vara ett subtilt sätt att styra deras beteende. Till exempel, om en webbplats ber användare att välja att signa upp sig på deras nyhetsbrev, kan det öka antalet användare som accepterar att ta emot dem genom att ställa in standardalternativet till ”ja”. Här är det förstås viktigt att följa GDPR och övriga integritetspolicys.

Sociala normer

Att nudga användare genom att visa dem att andra gör vissa val kan också vara effektivt. Att till exempel visa ett meddelande om att ”100 personer redan har registrerat sig för den här tjänsten” kan uppmuntra andra att följa efter.

”You catch more flies with honey” sägs det, och detsamma gäller upplevelser online. Genom att förstå konceptet och tillämpa effektiv UX som resonerar med era kunder kan ni skapa en positiv och användarvänlig webbupplevelse som uppmuntrar användare till att göra bra val.

Är du nyfiken på hur du kan få in nudging på ditt företags hemsida? 

Emma Sundlöf

Kommunikationskonsult och digital projektledare

Olivia Alm

Utvecklare och UX-designer

Vad gör en UX-designer, Olivia Alm?

Vad gör en UX-designer, Olivia Alm?

I en digital värld där användarupplevelsen är nyckeln till framgång är UX-designer en förutsättning för att skapa engagerande och effektiva webblösningar. Vi har intervjuat vår erfarna UX-designer Olivia Alm som delar med sig av sin insikt och erfarenhet inom fältet. 

Läs hela inlägget »
En bild på en grupp millennials eller generation y

Generation Y – Varför förstör Millennials allt?

De älskar Sundbyberg, men blir mobbade av Gen Z. Vilka är det? Ja, det är såklart Millennials, eller generation Y som de också kallas. Det är den generation som föddes på 80-talet och början av 90-talet. Det är ett begrepp som används för att beskriva de olika egenskaper som denna generation har, eller uppfattas ha. Denna generation växte upp under en tid av snabb teknologisk utveckling, ekonomisk förändring och globalisering, som påverkat deras värderingar, beteenden och livsstil.

Läs hela inlägget »