Räkna ut ROAS

Hur ska man räkna ut ROAS egentligen? 

Inom digital marknadsföring är det vanligt att man utvärderar annonsering utifrån ROAS (return on ad spend). Men hur räknar man ut vad en bra ROAS är? Vi rätar ut dina frågetecken kring vad det är, dess betydelse, hur man beräknar det med ett praktiskt exempel, samt hur man avgör vad som är en ”bra” ROAS för just ditt företag.

Vad är ROAS?

ROAS betyder return on ad spend eller advertising spend, och är ett nyckeltal eller key performance indicator (KPI) som används för att mäta effektiviteten av ens annonsering. Lite grovt översatt blir det ungefär avkastning på annonsutgifter eller annonskostnader. Det hjälper till att förstå hur mycket intäkt som genereras för varje krona som spenderas på reklam. Ett högre ROAS-värde indikerar en mer lönsam kampanj. Det är vanligt att använda sig av detta nyckeltal i exempelvis Google ads-annonsering eller sociala medier-annonsering, men går att använda även för annan marknadsföring.

ROAS är bland de allra vanligaste KPI:erna man stöter inom digital marknadsföring. Vilket även Ekonomihögskolan kan bekräfta. Denna KPI ger en tydlig indikation på vad som är värt att fortsätta med och vart man bör överväga att ingripa eller avsluta.

Varför är det viktigt?

Att förstå sin ROAS är avgörande för företag och marknadsförare eftersom det hjälper till att:
  • Utvärdera resultaten och effektiviteten av din annonsering
  • Fatta informerade beslut om budgetallokering
  • Identifiera och optimera de mest lönsamma marknadsföringskanalerna

ROAS är också bra för att kunna rapportera internt hur annonseringen har gått. Det är ofta mycket enklare att visa för sina chefer eller organisation att annonseringen går bra om de kan se det i kronor och ören, eller i procent. Av egen erfarenhet skulle jag säga att många svenskar älskar procent, oavsett om det gäller rabatt i butik eller i ett möte om vad man ska satsa på när det kommer till ens marknadsföringsbudget.

Hur räknar man ut ROAS?

Formeln för att beräkna det är relativt enkel:

Intäkter från reklamkampanjen / Reklamkostnader = ROAS

Räkneexempel:

Föreställ dig ett företag som spenderar 50 000 kr på en online-reklamkampanj. Kampanjen genererar försäljning värd 200 000 kr. ROAS beräknas som följer:

200000kr/50000kr=4

Detta innebär att för varje krona som spenderas på reklam, genererar företaget 4 kronor i intäkter. ROAS kan också beräknas i procent. Då blir det i detta fall en ROAS på 400%.

Vad är då en bra ROAS?

Att definiera vad som är ett ”bra” ROAS-värde är inte alltid så tydligt som frågan kanske låter. Ett bra värde kan variera beroende på flera faktorer, så som företagets marginaler, bransch eller customer lifetime value (CLV). Men framförallt påverkar företagets tillväxtstadie eller övergripande affärsmål:

  • Tillväxtfas: Om ditt företag befinner sig i en tillväxtfas, kanske du är villig att acceptera en lägre ROAS för att snabbt få in kunder, fånga marknadsandelar och bygga varumärkesmedvetenhet.
  • Lönsamhetsfas: För mer etablerade företag eller de som fokuserar på lönsamhet, är en högre ROAS viktigare för att säkerställa att varje investerad krona i annonsering ger skapar intäkter.
Det är därför viktigt att ta reda på vad målet för annonseringen är, så att man därefter kan sätta en rimlig nivå. Det är oftast lättast att räkna baklänges från sina kostnader och vad en kund är värd för att hitta en rimlig nivå.
Det är dock viktigt att inte bli alltför fokuserad på enbart ROAS. En överdriven fokusering på lönsamhet kan begränsa tillväxten och innovationsmöjligheter. Det är en balansakt att hitta rätt nivå på ROAS som stödjer både företagets långsiktiga tillväxt och lönsamhetsmål. Det kan också behöva justeras över tid i takt med att företaget utvecklas.
Om vi återgår till vårt räkneexempel från ovan så kanske en ROAS på 400% är för lågt om det är ett stort B2C (business to consumer) med låga marginaler. Medans om det är ett företag som är helt nya på marknaden och bara vill få in så många kunder som möjligt så kan en för hög ROAS strypa tillväxten. Så man måste även utvärdera andra KPI:er för att veta vad som funkar bäst för just dig och ditt företag. Man ska komma ihåg att ROAS är just ett procentuellt mätvärde, och en kampanj som driver in rena köp (t ex hos en ehandlare) lätt kan bli skeva. En kampanj som gått dåligt kan helt plötsligt se bra ut om en kund köper något väldigt dyrt. Det är fortfarande bra men det kan ge en felaktig bild av verkligheten om man i det läget inte också tittar på antal köp i just ett sånt fall. Låt mig ge ett något förenklat exempel:
Låt oss säga att du har igång två Meta eller Google Ads kampanjer:
  • Kampanj 1 – Räckvidd och varumärkeskännedom, här syns vi för alla som kan vara intresserade av oss.
  • Kampanj 2 – Retargeting eller remarketing kampanj, vars syfte bara är att visa upp sig för de som redan visat intresse för ditt bolag.
Kampanj 2 kommer rimligen ha en förhållandevis hög ROAS eftersom den visas för personer som redan visat intresse och är mycket närmre ett köp. Kampanj 1 däremot kommer ha en förhållandevis låg ROAS eftersom den visas för personer som inte redan varit på er sajt och därför är längre från ett köp. Om vi i det här läget bara skulle kolla ROAS så finns risken att vi stänger av kampanj 1 även fast den kanske bidrar med räckvidd och varumärkeskännedom. Över tid kan det göra att remarketing kampanjen slutar att prestera, eftersom det inte kommer in fler personer i den över tid. Till slut blir målgruppen för liten. I det här läget har du redan förlorat pengar.

Känns det fortfarande rörigt?

Att kunna räkna ut och förstå sin ROAS är en viktig kunskap som alla marknadsförare borde. Att inte hålla koll på denna KPI eller hantera den på fel sätt kan hindra dig från att driva effektiva och lönsamma marknadsföringskampanjer. Genom att kontinuerligt övervaka och analysera ROAS eller andra mätvärden så som ROI kan företag göra mer informerade beslut om sina reklaminvesteringar. Det är egentligen det som är det viktiga.

Vill du ha hjälp med din digitala marknadsföring? Eller vill du utvärdera din SEO? Kontakta oss så hör våra experter av sig till dig.

Tilde Mattsson
SEO-specialist

SEO, Digital marknadsföring, Digital PR


tilde@rippler.se

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »