robin

Vi stärker vårt digitala kommunikationserbjudande!

Det är Robin Bratt vi vill ha, tänkte vi, och nu kliver Robin in som digital strateg för att förstärka vårt digitala erbjudande.

Hur kan du med dina erfarenheter stödja Ripplers kunder?

Jag hjälper företag och organisationer att få digital kommunikation och marknadsföring att dra åt samma håll. Allt fler vill i dag fatta beslut baserade på datadrivna insikter och fakta. En stor del av vårt arbete går ut på att hjälpa våra kunder att lyfta värdet av kommunikation i dialog med ledningen och övriga inom organisationen. Därför är data varje kommunikationsavdelnings bästa vän. Kombineras datainsikterna med slagkraftiga och kreativa kommunikationslösningar skapas dessutom ett större engagemang och genomslag.

Vad lockade dig till Rippler?

På Rippler står kreativitet och verksamhetsnytta alltid i centrum. Det finns också en öppenhet för att tänka och våga testa nytt. Att kombinera mina erfarenheter med Ripplers kreativa och strategiska styrka är ett vinnande koncept. Som fristående fullservicebyrå finns inga bromsklossar för att hitta de mest kraftfulla kommunikationslösningarna som bäst löser våra kunders problem.

Vad är din generella uppfattning om företagens digitala närvaro?

Såhär 20 år senare är den stora sociala medier-rushen över. I princip alla företag och organisationer har hittat till de största plattformarna. Några vågar sig till och med på att hoppa på de senaste och hetaste sådana. Men många har, i sin iver att inte halka efter, lyckats halka på rumpan istället. Läggs stora resurser på digital kommunikation måste den ha en tydlig koppling till verksamheten och övriga kommunikations- och marknadsföringsinsatser. Här finns många fallgropar och därför misslyckas många. Det må vara en klyscha, men oftast handlar det om att backa ett steg, och sätta eller påminna sig om en övergripande strategi, för att sedan ta två steg framåt. Med en digital strategi grundad i data och insikter säkerställs rätt fokus, liksom att resurserna effektiviseras och skapar synergier för all digital kommunikation och marknadsföring. Först då nyttjas den digitala potentialen fullt ut.

Vill du veta mer om hur ni kan optimera er digitala närvaro? Hör av dig till robin@rippler.se

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »