Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Bild på Tobias och sociala medier

Vässa dina texter i sociala medier – sju tips för störst effekt

Ripplers Tobias Looft delar några snabba tips i en checklista för inlägg på sociala medier. Ställ dig följande kontrollfrågor innan du trycker ”publicera” så maximerar du effekten av din kommunikation, och undviker onödiga misstag.

  1. Är innehållet rätt för målgruppen och kanalen? Dela inte automatiskt samma text och bild på samtliga plattformar. Det som är rätt på TikTok hör inte hemma på LinkedIn.
  2. Står det viktigaste först? Fånga läsaren med det som är mest intressant och ge sedan tillräckligt – men inte för mycket – sammanhang och bakgrund.
  3. Är texten enkel att överblicka? Dela upp texten så blir den lättare att läsa. Korta ner – mer än du tror.
  4. Är texten konkret? Gör det som är komplicerat enkelt med konkreta exempel. Texten måste vara trovärdig och begriplig – skippa trendiga branschuttryck.
  5. Är språket korrekt? Se över stavning och låt gärna någon annan läsa för att fånga upp syftningsfel och krångliga formuleringar.
  6. Finns viktiga nyckelord, länkar och hashtaggar med? Avsluta med en uppmaning utifrån inläggets syfte – vad vill du att läsaren ska göra?
  7. Har du valt rätt bild? Inte bara i rätt format, utan även med rätt känsla för den kanal du publicerar i.

Fler praktiska checklistor kommer i Ripplers PR-handbok i höst.
Nyfiken på fler förhandstips? Hör av dig till tobias.looft@rippler.se

Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

Läs mer »
Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.

Läs mer »
TikTok

Lyckas med din marknadsföring på TikTok – fem tips för att komma igång

Plattformen TikTok har tagit den digitala världen med storm. Tiktok har också tagit marknadsföring på sociala medier till en helt ny nivå – allt fler företag ger sig på TikTok och vissa lyckas riktigt bra. Algoritmen på TikTok gör att vem som helst kan explodera och gå viralt, vilket innebär att snabbt kopieras och sprids av många människor inom deras sociala nätverk.

Läs mer »