En bild som visualiserar CTR (click through rate), eller klickfrekvens

Vad är CTR och hur fungerar det?

Digital marknadsföring är en stor del av framgången hos många företag idag och ett av de vanligaste mätetalen som används är CTR. CTR betyder Click-through-rate (klickfrekvens på svenska) och används ofta när man diskuterar mål och resultatet av sin digitala marknadsföring. Men hur fungerar det egentligen?

Vad är CTR?

CTR är ett mätetal du kan använda som en digital tumregel när det kommer till hur många personer som klickar på din annons eller länk i jämförelse med hur många som sett den. Man använder ofta denna KPI för att mäta hur framgångsrik en annonseringskampanj med länk till webb varit men även effektiviteten av e-postkampanjer.

En hög CTR betyder att en större skara av de som sett annonsen även har klickat på den och där med tycker materialet är användbart och relevant. CTR är därför något du kan använda för att bedöma vad som ger bra resultat och vad som kan behöva förbättras. Desto bättre dina sökord och materialet i annonsen relaterar till ert företag desto större chans är det att en användare klickar vidare på din annons

Vad är en bra CTR?

Det finns olika saker att väga in i bedömningen kring om CTR är bra eller ej. En av de viktigaste faktorerna att inkludera är vilken typ av annons det är du gör – om annonsen riktas till någon som specifikt söker efter ditt varumärke kommer den ha en märkbart högre CTR än annonser som riktas till de som inte känner till dig och ditt varumärke sedan innan.

Vad som anses som en bra CTR beror också på vilken bransch ert företag är i och marknadsför er som. De olika segmenten för olika företagstyper har olika medianvärden men om man skulle göra ett medelvärde för alla industrier så hamnar man någonstans på 4-7% som ett bra värde.

Hur räknar man ut CTR?

Formeln för att räkna ut är:

CTR = (Antal Klick / Antal Visningar) * 100

Med andra ord, har du en annons som har visats 1000 gånger och den har fått 20 klick skulle din CTR då vara följande:

CTR = (20 / 1000) * 100 = 2

Det betyder att 2% av de som exponerades för din annons valde att klicka på den.

Hur kan man förbättra sin click-through-rate?

CTR ger en direkt indikation på hur pass effektiv din annons är. Om din klickfrekvens är låg kan det därför tyda på att din annons inte är tillräckligt relevant för din målgrupp. Därför, för att förbättra CTR, bör du jobba för att skapa annonser med teman och ord som är relevanta för din målgrupp. Du bör även ha en tydlig call to action som lockar användaren till att klicka sig vidare. För att lyckas med detta bör du ha genomfört en målgruppsanalys för att kunna rikta din annonsering till rätt personer.

Känns det krångligt? Kontakta oss så hjälper dig förstå dina KPI:er och förbättra din annonsering eller synlighet online.

Vilma Pettersson
Konsult & Paid marketing specialist

Sociala medier, Digital marknadsföring, Influencer marketing

070-563 14 36
vilma@rippler.se

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »