Insight Jocke

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Myt 1: Tiktok är bara dansande tonåringar

Den som faktiskt skrollat på TikTok upptäcker snabbt att plattformen är mycket mer än så. Underhållning och humor finns absolut med på den svenska topplistan, men det gör också intervjuer på stan, tips till deklarationen och matlagning steg-för-steg. Lägg också till poliser, läkare och lärare som på olika sätt delar sin verklighet i mixen, så får du en mer rättvis bild av vad som cirkulerar på plattformen.  

Den gemensamma nämnaren är att innehållet – det som sägs och görs – står i centrum, medan själva produktionen är enkel och snabbt gjord direkt med en smartphone. Oavsett om det är en dans eller något helt annat.  

Myt 2: Twitter är dött

Många har pratat om att Twitters glansdagar är över, men faktum är att fler svenskar använder Twitter varje vecka jämfört med tidigare år.

Här finns de snabbaste och smartaste kreatörerna, de med något att säga och de som vågar ha en åsikt. Det som blir viralt föds ofta på Twitter och TikTok – och sprids sedan vidare till de breda massorna på Instagram och Facebook.

Hur det ser ut om ett år är det däremot ingen som vet, sedan Elon Musk gjort sitt intåg som ny ägare. Plattformen rapporterar rekordhög aktivitet samtidigt som flera annonsörer flyr. Men här och nu är Twitter långt ifrån dött.

Myt 3: Facebook är bara för boomers

Visst, det är personer födda på 50-, 60- och 70-talet som är mest aktiva i att lägga upp egna inlägg på Facebook. Men faktum är att det är 80- och 90-talisterna som använder Facebook mest frekvent.

I stället för att lägga upp eget innehåll är 80- och 90-talisterna aktiva i grupper, evenemang och på Marketplace. När de ändå är inne på plattformen skrollar de troligtvis också snabbt igenom flödet – vilket gör kanalen relevant även för dig som vill nå millennials.

Behöver du hjälp med er sociala medier-strategi? Eller vill du bara ha lite inspiration och ett kreativt bollplank? Vi hjälper dig! Kontakta Joakim eller läs mer om hur vi jobbar med digital marknadsföring och kommunikation.

JOAKIM FRYKBERG

Kommunikationskonsult och copywriter

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »