Tom Andersson - hållbarhetsstrateg

Tom Andersson är Ripplers nya hållbarhetsstrateg

Hej Tom Andersson! Berätta om dig själv – vem är du? 

Jag är en pigg och glad kommunikationskonsult, sportnörd och sällskapsspelsälskare! Är en blandning mellan en storstad- och landetperson med ett intresse för att förstå olika kulturer, synsätt och personer. Innan Rippler arbetade jag på PR-byrån Prime Weber Shandwick som hållbarhetskonsult inom kommunikation och strategi. Jag har även arbetat för Bosch med digital marknadsföring inom Norden.

Hur har din första tid på Rippler varit? 

Nu börjar min första månad hos Rippler närma sig sitt slut och jag trivs superbra! Det är otroligt givande av vara omringad av vänliga, drivna och kompetenta vänner som tillsammans bildar en stark full-servicebyrå.

Varför föll valet på Rippler? 

Lunchen på min första intervju! Skämt åsido, jag föll nog mest för Ripplers inriktning på strategisk kommunikation i kombination med att vilja utveckla och växa sitt hållbarhetserbjudande. Det ska bli otroligt kul att vara med på resan i att utveckla och stärka Ripplers hållbarhetserbjudande inom strategisk kommunikation.

Vad är ditt intryck av Rippler efter din första tid här? 

För mig har alltid chef och kollegor spelat stor roll i hur väl jag trivs och utvecklas på ett företag. Det är något som jag verkligen har fått ett gott intryck av. Det finns en snäll och hjälpsam kultur hos Rippler med hög kvalitet på leveranser och kunder.

Vad får dig att sluta scrolla just nu?

Haha – tro det eller ej men just nu är det ålen! Visste du att på bara några tiotals år har mer än 99 procent av tillskottet av ny ål till Sverige försvunnit? Att fyra av fem ålar dog när de skulle färdas genom vattenkraftverken år 2020? Eller att man idag har lagt ett förbud mot ålfiske när det har som minst effekt?

Har du något tips att dela med dig av innan vi rundar av? 

Jag måste ändå tipsa om Peter Alestigs bok ”Världen som väntar: vårt liv i klimatförändringarnas Sverige”. En väldigt pedagogisk bok som kan få svenskar att förstå hur klimatförändringarna kommer påverka just dem.

Ett bra boktips från en ännu bättre kollega. Tack för samtalet och för att du upplyste mig om ålens situation. 

Alla behöver en pigg och glad kommunikationskonsult och hållbarhetsstrateg i sitt liv. Det tycker åtminstone vi på Rippler. Kontakta en redan idag! 

Tom Andersson

Kommunikationskonsult och hållbarhetsstrateg

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »