SEO är inte ett plåster

Sökmotoroptimering är inte ett plåster på en redan trasig marknadsplan

En kommunikationsstrategi med SEO integrerat är inte bara en smart investering, utan också en förutsättning för effektivitet och framgång. Genom att ta med SEO redan vid starten i ett kommunikations- eller marknadsföringsprojekt undviker du de kostsamma och tidskrävande omvägar som blir nödvändiga när SEO som allt för ofta introduceras för sent i processen. Detta är ett vanligt problem som oftast uppstår eftersom arbetet med kommunikation och SEO görs av olika specialister eller byråer som varken förstår eller vill samarbeta med varandra. För att undvika att behöva ”plåstra över” problem efteråt måste man tänka om. Det behövs både traditionell kommunikation och att man jobbar med  en ordentlig digital plan som syftar till att driva trafik, engagemang och konverteringar. Redan från början.

Låt oss istället omdefiniera hur vi närmar oss synlighet och kommunikation i den digitala marknadsföringsvärlden. Vass digital kompetens och skicklig kommunikation behöver gå hand i hand hela vägen för en förutsättning för framgång. En bra marknadsstrategi måste nämligen hålla alla dessa tankar i huvudet samtidigt.

“Men den är ju så cool”

Ett av de vanligaste scenarion jag stöter på som SEO specialist är en sajt som är helt ny, men som inte rankar. Kunden är antingen förvånad över att den nya fina sajten inte får mer försäljning, eller i bästa fall så har de märkt att de helt plötsligt inte rankar högt på Google längre, men är helt ovetande om orsakerna till detta. Den nya sajten är ju “så fin”.

Det är i det här läget som kunden märkt att de både tappar försäljning och förlorar pengar. Varför ser det ut så här?

Jag är en SEO:are, inte en doktor

SEO är inte ett plåster. Många SEO projekt börjar allt för sent. När allt annat är klart, sajten är färdig, så kommer kunden på att javisst ja, man kanske ska synas också. Så de köper Google Ads annonser, annonserar på sociala medier, och i det här steget tar de kontakt med en SEO konsult. Och kunden blir förvånad att den nya fina sajten med de spexiga funktionerna inte alls presterar och funkar SEO-mässigt. Kanske har kunden omorganiserat bort viktiga sidor som tidigare gett mycket relevant trafik, men som nu är borttagna och inte ens ompekade. Alla seniora SEO:are jag mött har stött på liknande scenarion.

Men i de här lägena finns varken den stora budgeten, tiden eller viljan kvar i projektet. Så SEO går onödigt långsamt och det som behöver göras blir inte gjort. Det blir att försöka lappa och laga eller plåstra över istället för att skapa nya möjligheter. För det finns inte budget för att fixa allt, att skapa nytt innehåll eller lösa de tekniska problem som saboterar. Det blir tjafs om hur redan befintligt innehåll ska ändras. Jag har också stött på kunder som ompositionerat sig och inte längre vill använda samma ord som deras kunder använder och därför (helt förklarligt ur Googles ögon) inte rankar. Ja, många SEO:are ryser säkert, men tyvärr kan det se ut så här.

Här går man miste om intäkter eftersom saker inte blir gjorda och potentialen förblir ouppnådd. Det här kan pågå i flera år.

Våga tänka om

Men tänk då istället att man redan innan sajten byggdes såg över sin synlighet på webben, vart ska vi synas? Vad letar våra kunder efter på sökmotorer? Då kan exempelvis sökordsanalyser bli en trendspaning som kan informera det senare arbetet, som man såklart kan komplettera under resans gång. Man kan lösa tekniska problem redan i utvecklingsmiljön innan det gör att sajten inte rankar. Man behöver inte lägga lika mycket utvecklingstimmar på att släcka bränder i efterhand. Man kan bena ut hur strukturen och innehållet bäst ska skapas för att möta behovet hos ens potentiella kunder. Det här är det bästa scenariot. Men det är förvånansvärt få företag som kan eller vågar göra det på det här sättet. Detta trots att det vanliga sättet innebär en pengaförlust.

Och jag klandrar egentligen inte den marknadschef som på ensam kammare försöker få ihop alla delar som ska in i deras marknadsplan, ofta på begränsad budget. Men att prioritera bort eller glömma SEO är att skjuta sig själv i foten.

SEO är en bra strategi – när du satsar

SEO är oftast den billigaste marknadsåtgärden man kan göra för att driva försäljning och synlighet, men är också ofta det sista som startas. Detta trots att SEO är släpande, alltså att det tar tid från det att man startar tills man rankar, tills konverteringarna sker och man ser avkastning på sin insats. SEO är inte ett kort lopp, det är ett maraton som tar månader att komma i mål för. Så det skadar sig att vara sen i starten. Många företag lägger enorma summor pengar på annan marknadsföring men är inte villiga att satsa på SEO. Trots potentialen. Trots hur enkelt det vara att ta hem vinsterna. Det är rent ut sagt sorgligt. Det gör det lättare för konkurrenter som vet kraften av SEO att springa förbi dem.
Så hur ska man göra för att få ut den fulla potentialen av SEO? Börja tidigt. Låt sökbeteendet påverka ditt innehåll redan innan det skapas. Ta till vara på din nuvarande närvaro när du ska bygga nytt så du inte tappar det som redan presterar. Och lös tekniska problem, innan de är ute så kunder och Google ser dem. Då ska du se att SEO inte bara är en sista minutgrej, utan också det som verkligen gör att du kan krossa dina affärsmål. Om du vågar.

Vill du veta mer om SEO och hur det kan hjälpa ditt bolag? Hör av dig till oss på Rippler så hjälper vi dig komma igång.

Tilde Mattsson
SEO-specialist

SEO, Digital marknadsföring, Digital PR


tilde@rippler.se

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »