Sociala medier och content

Ungefär 4,26 miljarder människor i världen använder sociala medier, och det beräknas öka till 6 miljarder år 2027. Plattformar som Facebook, Instagram och TikTok är nu naturliga inslag i människors vardag och det är svårt att ignorera det enorma inflytande som sociala medier har idag. För att lyckas med en marknadsföringsstrategi år 2023 är det en självklarhet att inkludera sociala medier i den.

Ripplers digitala team av strateger och contentkreatörer hjälper er att skapa en stark digital närvaro för ert företag, med content som både stärker er affär och bygger varumärke. Genom storytelling och innehåll som engagerar berättar vi ditt företags unika historia genom bilder, videor och texter som får följarna att klicka ”gilla”. Vi har även SEO-specialister som säkerställer att innehållet rankas högt och maximerar synligheten.

Vi stöttar er både med strategi för sociala medier, contentplan, fullskalig produktion, community management och annonseringskampanjer/paid social.

Vad är sociala medier?

Sociala medier är kort och gott plattformar på internet som ger möjlighet till interaktion och nätverkande online. Varje plattform erbjuder unika funktioner och riktar sig till olika grupper och intressen, vilket innebär att det är viktigt att ha förståelse för vilka sociala medier man bör synas på och vilket innehåll som passar bäst för vilken plattform.

Några av de sociala medier vi jobbar mycket med är:

Vad är marknadsföring på sociala medier?

Marknadsföring på sociala medier är en strategisk process för att nå, engagera och påverka ditt företags målgrupp. Det kan antingen röra sig om att marknadsföra specifika produkter eller tjänster, eller bygga varumärke genom att engagera er målgrupp. Det handlar bland annat om att skapa och dela relevant innehåll, engagera och interagera med målgruppen, bygga varumärkesmedvetenhet, generera leads och främja försäljning.

Varför sociala medier?

Att som företag använda sig av sociala medier är en självklarhet idag. Det ger er en perfekt möjlighet för er som företag att direkt kommunicera med era målgrupper, skapa en relation och bygga förtroende. Dessutom ger sociala medier dig möjlighet att mäta och analysera resultat för att optimera din strategi och maximera företagets tillväxt.

Kontakta gärna våra specialister för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag med innehåll för era sociala medier.

Hjälp med sociala medier – varför ta hjälp av Rippler?

Rippler erbjuder ett av branschens starkaste sociala medier-team, med lång och dokumenterad erfarenhet av att skapa kreativt och autentiskt content som bygger ert varumärke. Vi utgår alltid från er affärsmodell och strategi, och tar fram skräddarsytt innehåll anpassat för att engagera er målgrupp.

Något som våra kunder uppskattar med oss är vår:

1. Expertis och erfarenhet: Vi har lång erfarenhet av sociala medier och stor expertis på området. Samtidigt håller vi oss ständigt uppdaterade om de senaste trenderna – både vad som är viralt just här och nu, och vad som kan bli viralt imorgon.

2. Skräddarsydda lösningar: Varje företag har sina unika behov, och därför skapar vi alltid skräddarsydda sociala medier-strategier som passar just era behov utifrån målgrupp, bransch, affärsmål och budget.

3. Kreativt tänkande: Vi älskar att utmana och tänka utanför boxen! Genom att alltid utfå från de senaste trenderna, vad som händer i omvärlden och koppla det till er affär, skapar vi engagerande innehåll som fångar er målgrupps uppmärksamhet.

4. Resultatdrivna: Vi strävar givetvis efter konkreta resultat och mätbar framgång och justerar därför sociala medier-strategin och innehållet kontinuerligt utifrån den data vi samlar in från de olika plattformarna.

5. Dedikerat partnerskap: När du anlitar Rippler som din sociala mediebyrå får du inte bara en produktionsbyrå, utan en dedikerad partner för er kommunikation. Våra sociala medier-specialister är proaktiva och kommer löpande med idéer och förslag för hur ni kan stärka er närvaro i sociala medier.

Läs vår spaning om återuppståndelsen av företag på sociala medier.

Innehåll i sociala medier

Vad innebär content egentligen? Och vad ska man göra för att lyckas med sitt content?

Content är det engelska ordet för innehåll på sociala medier och är det man delar/postar på plattformen – exempelvis bilder eller textinlägg. Ibland kan det vara svårt att veta vilket sorts innehåll som passar för just ert företag och vad som får genomslag på de olika plattformarna. Det man som företag vill kommunicera är inte alltid det som målgruppen vill ta till sig utav. Då kan det vara en bra idé att anlita en sociala medier-byrå, Rippler till exempel!

Hur arbetar Rippler med innehåll i sociala medier?

Våra sociala medier-specialister är experter på att utveckla och skapa innehåll som inte bara går i linje med ert varumärke utan även är skräddarsytt för de olika kanalerna och följer de senaste trenderna i sociala medier. Vi vet vikten av att hänga med i de snabba förändringar som sker för att optimera er marknadsföring. Vårt team håller sig ständigt uppdaterade kring nyheter och trender för att kunna ge ert företag den mest aktuella expertisen och det mest lönsamma resultatet. Vi har bred erfarenhet av att löpande ta fram innehåll till våra kunder och att skapa kampanjer på sociala medier. Vi har även lång erfarenhet av att jobba med både sponsrade inlägg, paid social och influencer marketing.

Hjälp med sociala medier

Behöver du hjälp med marknadsföring via social medier, kontakta gärna en av våra specialister för att diskutera mer. Amanda Larsson är en av Ripplers experter inom sociala medier och content, med över 5 års erfarenhet inom PR och sociala medier. 

Kontakta oss idag för att ta reda på vilka kanaler som passar just dig och ditt företag.

Amanda Larsson
Konsult & digital specialist

Digital strategi, sociala medier, PR

070-861 17 30
amanda@rippler.se

Annonsering i sociala medier

Genom annonsering i sociala medier får ni möjlighet att nå en målgrupp bortom era följare. Idag blir det allt svårare att nå ut organiskt, vilket gör att annonsering/paid social är ett effektivt sätt att nå ut. Genom annonsering kan ni nå personer som är intresserade av era produkter eller tjänster, vilket leder till bättre konverteringar och ökad försäljning.

På sociala medier kan man skapa anpassade annonser baserat på intressen, demografi och beteende hos användarna. Även här är fördelen att man kan mäta hur ens annonsering presterar. Genom att identifiera viktiga KPI:er utvärderar vi resultaten annonskampanjerna och anpassar och förbättrar för att säkerställa effektiva resultat.

Vad kostar det att få hjälp med sociala medier?

Prissättningen för att anställa en sociala medier-byrå eller en enskild sociala medier-specialist anpassas efter era specifika behov och mål. Vi strävar efter att erbjuda konkurrenskraftiga priser som återspeglar den expertis och kvalitet vi levererar. Kontakta oss för att veta mer om hur vi kan stötta er på bästa sätt, och få en skräddarsydd kostnadsfri offert baserat på era specifika mål. Utifrån det kan vi skapa en lösning som passar just era behov.

Vanliga frågor sociala medier

En sociala medier-strategi är en strategisk utgångspunkt och plan för att säkerställa att innehållet som tas fram möter era mål. Innehållet i strategin kan se olika ut från företag till företag, men vanligtvis innehåller den syfte och mål, prioriterade målgrupper, kanalval, innehållstyper, tonalitet, frekvens för inlägg, riktlinjer kring community management och viktiga KPI:er. Allt för att säkerställa maximerat genomslag.

Social media marketing innebär att använda sociala medieplattformar som verktyg för marknadsföring och kommunikation.

Eftersom alla företagsbehov ser olika ut finns det inget färdigt recept för att lyckas med marknadsföring på sociala medier. Det är viktigt att anpassa sin marknadsföring efter bland annat bransch, konkurrens, målgrupp och syfte. Men något som är bra att ha med sig som riktlinjer är att:

  1. Identifiera, lär känna och förstå din målgrupp.
  2. Skapa högkvalitativt, relevant och engagerande innehåll.
  3. Var aktiv och interagera med dina följare.
  4. Etablera trovärdighet och prova dig fram. Autenticitet är a och o!
  5. Mät och analysera resultatet för att optimera din strategi.

De vanligaste och mest använda sociala medierna varierar beroende på var i världen man bor. Men några av de vanligaste sociala medierna i Sverige just nu är:

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • TikTok
  • Snapchat
  • LinkedIn

Annonsering i sociala medier kan hjälpa ditt företag att nå en bred och specifik målgrupp, öka exponering och räckvidd av ditt varumärke, generera leads, driva försäljning och möjlighet att mäta resultat. Det ger kostnadseffektiva och målinriktade marknadsföringsmöjligheter för företag att nå sina affärsmål.

Specialister på sociala medier

Rikard Johansson
Webbutvecklare
Signe Edström
Digital designer
Charlotte Herlin
Digital projektledare

Digital marknadsföring

073-255 52 76
charlotte@rippler.se

Tilde Mattsson
SEO-specialist

SEO, Digital marknadsföring, Digital PR


tilde@rippler.se

Vilma Pettersson
Konsult & Paid marketing specialist

Sociala medier, Digital marknadsföring, Influencer marketing

070-563 14 36
vilma@rippler.se

Benjamin Tesfazion
Filmfotograf & producent