Utan en konkret marknadsföringsplan så skjuter du i mörkret och kommer inte kunna uppnå dina mål. Dessutom kan det kosta väldigt mycket att marknadsföra utan att följa en strategi!
För att lyckas behöver du bestämma dina mål för närvaron i sociala medier, lära känna din målgrupp, posta relevant innehåll och skapa en innehållskalender.
Det är också viktigt att fokusera på kvalitet snarare än kvantitet och att mäta dina resultat för att se vad som fungerar och vad som inte gör det.
Läs mer on hur vi jobbar med SoMe genom att

Genom att effektivt använda sociala medier för ditt företag kan du utveckla en starkare kontakt med din målgrupp och etablera din varumärkesbild och personlighet. Det bästa av allt är att det är helt gratis att skapa och upprätthålla en närvaro i sociala medier!
Så hur utnyttjar du marknadsföring i sociala medier för ditt varumärke? Om du vill nå framgång på sociala medier är det första steget du måste ta att skapa en marknadsföringsplan för sociala medier.
En marknadsföringsplan för sociala medier är ett dokument som beskriver de mål som ditt företag hoppas uppnå genom sociala medier och hur du tänker uppnå dem.
Med en marknadsföringsstrategi för sociala medier på plats kan du ta ett mer organiserat och fokuserat grepp när du bygger ditt varumärke och marknadsför dig på sociala medier.
Läs vidare för att få veta mer om vikten av att upprätta en marknadsföringsstrategi för sociala medier och lära dig hur du skapar en sådan för din egna hemsida. Alternativt kan alltid ringa oss så hjälper vi dig!

Vad är en marknadsföringsplan för sociala medier?
En marknadsföringsplan för sociala medier är i huvudsak en plan för vad din organisation vill uppnå med hjälp av sociala medier och hur du planerar att nå dina mål. En marknadsföringsplan för sociala medier kan innehålla detaljer som t.ex:
- De sociala mediekanaler som ni planerar att använda.
- Mål för marknadsföring av sociala medier.
- Taktik för marknadsföring i sociala medier
- Nyckelindikatorer (KPI).
- Kundprofiler.
- Marknadsundersökningar
- Innehållskalender för sociala medier
Detta är bara några av de delar som kan ingå i en marknadsföringsplan för sociala medier. Som en allmän regel gäller att ju mer detaljerad din marknadsföringsplan för sociala medier är, desto bättre.
En mycket detaljerad marknadsföringsplan för sociala medier bidrar till att effektivisera beslutsprocessen och se till att alla i ditt team är på samma sida. Ändringar och andra justeringar kan alltid göras i framtiden när du börjar se resultat och få feedback från din målgrupp. Läs mer här.

Varför är det viktigt att ha en tydlig marknadsföringsplan för sociala medier?
Det är alltid bättre att ha en plan när man ger sig in i något nytt. När det gäller sociala medier kan en marknadsföringsplan hjälpa till att lyfta fram organisationens prioriteringar och mål och samtidigt reda ut eventuell förvirring på vägen.
En marknadsföringsplan för sociala medier kan hjälpa ditt varumärke på flera olika sätt. Med en stark marknadsföringsstrategi för sociala medier på plats kan du:
Sätt upp tydliga mål: En av de mest användbara delarna av en marknadsföringsplan för sociala medier är att den gör det möjligt för dig att identifiera och sätta upp tydliga, kvantifierbara mål. När du funderar på mål för din marknadsföringsstrategi för sociala medier bör du överväga att sätta upp SMART-mål.

- Du kanske vill att din Instagram-sida ska ha 10 000 följare i slutet av året eller att trafiken till din hemsida ska öka med 10 % under nästa kvartal. De mål du sätter upp kommer att styra dina beslut när det gäller marknadsföring på sociala medier.
Spara tid: En stark marknadsföringsstrategi för sociala medier kan spara mycket tid åt ditt team. Eftersom du redan har tagit dig tid att beskriva det innehåll som du kommer att publicera på sociala mediekanaler behöver du inte tveka när det är dags att göra nästa inlägg.
- Om du till exempel upprättar en innehållskalender som en del av din marknadsföringsplan för sociala medier kan du använda automatiseringsverktyg för att schemalägga inlägg på olika sociala mediekanaler.
Behåll en konsekvent röst: Det är viktigt att vara konsekvent på sociala medier. Allt innehåll i sociala medier som du lägger upp bör återspegla ditt varumärkes röst och värderingar.
- Med en marknadsföringsstrategi för sociala medier på plats kan du tydligt definiera ditt varumärkes personlighet, värderingar och uppdrag, vilket gör det mycket lättare att vara konsekvent i alla kanaler.
Mät resultaten: Varje marknadsföringsstrategi för sociala medier bör innehålla en uppsättning mål och KPI:er som kommer att användas för att utvärdera framstegen mot att nå dessa mål.
- Detta gör det möjligt för organisationer att mäta resultaten när de sätter igång att utveckla sitt varumärke på sociala medier. Och genom att mäta resultaten kan du identifiera vad som fungerar och vad som inte fungerar och göra ändringar i din strategi vid behov.
Samordna en kampanj på flera kanaler: En marknadsföringsplan för sociala medier gör det lättare att samordna marknadsföringskampanjer i flera kanaler, oavsett om du delar inlägg på flera sociala medieplattformar eller använder andra kanaler.
- Med en definierad marknadsföringsstrategi för sociala medier kan du bättre identifiera möjligheter till marknadsföringskampanjer i flera kanaler. Detta kan i sin tur göra det möjligt för dig att nå en bredare målgrupp och förstärka din varumärkesidentitet i flera marknadsföringskanaler.

Steg för att skapa en marknadsföringsstrategi för sociala medier
Att skapa en plan för marknadsföring i sociala medier kan kräva en del energi och ansträngning i början, men den kan hjälpa dig att nå framgång i sociala medier samtidigt som du sparar tid och problem i det långa loppet.
Om det är första gången du utvecklar dina marknadsföringsinsatser i sociala medier kan det verka överväldigande – men sanningen är att du kan bygga upp en marknadsföringsstrategi för sociala medier i bara några få steg.
Nedan går vi igenom varje steg du måste ta för att skapa en stark marknadsföringsplan för sociala medier.
1. Fastställande av mål
2. Bestäm din målgrupp
3. Granskning av prestanda i sociala medier
4. Optimera konton
5. Välj en strategi för publicering
6. Skapa engagerande innehåll
7. Analysera prestanda och optimera

Sätt tydliga mål och håll dig till dem
Sociala medier kan verka som en gåta för många varumärken, men det behöver inte vara så. Att skapa en plan för marknadsföring av sociala medier kan hjälpa dig att skapa en närvaro i sociala medier för ditt företag och att utveckla ditt varumärke på sociala medier.
Genom att sätta upp mål, identifiera relevanta mätvärden att följa upp och skapa engagerande innehåll kan du skapa engagemang på sociala medier och öka räckvidden för ditt varumärke.
Om du kombinerar strategier för sociala medier med rätt verktyg kan det naturligtvis bli lättare att bygga upp en följarskara och få kontakt med din målgrupp. Det finns massor av verktyg som förenklar den här processen och de verktygen som är bäst för nybörjare är Hubspot och Hootsuite.
Behöver du hjälp med Sociala medier?
Hos Rippler är vi specialiserade på att erbjuda professionella SoMe-tjänster som kan hjälpa dig att förbättra din synlighet sociala medier. Vi förstår att marknadsföring på sociala medier kan vara en komplex process, men vi är här för att hjälpa dig att etablera en solid strategi inom sociala medier.
Vårt team av experter på digital marknadsföring arbetar ständigt med att förbättra vår kunskap och följa de senaste trenderna inom branschen. Låt oss ta hand om din marknadsföring och hjälpa dig att öka din webbplats trafik och försäljning.
Kontakta oss idag för mer information om våra tjänster! Läs mer om hur vi jobbar med SoMe genom att klicka här!
Specialister på digital utveckling

