Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.
  1. Se till att din nyhet är en nyhet. Ny, oväntad, ovanlig och aktuell. Bränn inte nyheten redan innan du tar kontakt genom att skicka ut pressmeddelande om saken eller lägga upp innehållet i egna kanaler om du vill att någon ska göra en intervju om ämnet.
  2. Välj strategiskt. Gör research innan du väljer vem du ska kontakta. Ring en journalist som har skrivit om liknande ämnen, eller jobbar med en redaktion som intresserar sig för frågan.
  3. Förbered underlaget. Om redaktionen är intresserad vill de komma igång snabbt. Ha ett mejl redo när du ringer, med tips som sammanfattar nyheten eller ett opublicerat pressmeddelande. Förbered också pressbilder och kontaktuppgifter till talespersonen som ska bli intervjuad.
  4. Var påläst. Få grepp om helheten och punkta ner det viktigaste du vill få fram. Tänk ut svar på potentiella följdfrågor.
  5. Gå rakt på sak. Slösa inte någons tid med en lång och komplicerad introduktion eller onödigt säljsnack. Hellre: ”Hej, jag heter Maria och jobbar med X. Vi kommer snart att…”
  6. Nappade journalisten? Härligt! Ring talespersonen och se till att hen är redo när journalisten hör av sig för intervjun.

Låter det krångligt, eller gick det inte hela vägen? Ripplers PR-specialister hjälper er gärna. Kontakta maria.kans@rippler.se eller läs mer om hur vi jobbar med PR och medierelationer.

Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

Läs mer »
TikTok

Lyckas med din marknadsföring på TikTok – fem tips för att komma igång

Plattformen TikTok har tagit den digitala världen med storm. Tiktok har också tagit marknadsföring på sociala medier till en helt ny nivå – allt fler företag ger sig på TikTok och vissa lyckas riktigt bra. Algoritmen på TikTok gör att vem som helst kan explodera och gå viralt, vilket innebär att snabbt kopieras och sprids av många människor inom deras sociala nätverk.

Läs mer »