Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.
  1. Se till att din nyhet är en nyhet. Ny, oväntad, ovanlig och aktuell. Bränn inte nyheten redan innan du tar kontakt genom att skicka ut pressmeddelande om saken eller lägga upp innehållet i egna kanaler om du vill att någon ska göra en intervju om ämnet.
  2. Välj strategiskt. Gör research innan du väljer vem du ska kontakta. Ring en journalist som har skrivit om liknande ämnen, eller jobbar med en redaktion som intresserar sig för frågan.
  3. Förbered underlaget. Om redaktionen är intresserad vill de komma igång snabbt. Ha ett mejl redo när du ringer, med tips som sammanfattar nyheten eller ett opublicerat pressmeddelande. Förbered också pressbilder och kontaktuppgifter till talespersonen som ska bli intervjuad.
  4. Var påläst. Få grepp om helheten och punkta ner det viktigaste du vill få fram. Tänk ut svar på potentiella följdfrågor.
  5. Gå rakt på sak. Slösa inte någons tid med en lång och komplicerad introduktion eller onödigt säljsnack. Hellre: ”Hej, jag heter Maria och jobbar med X. Vi kommer snart att…”
  6. Nappade journalisten? Härligt! Ring talespersonen och se till att hen är redo när journalisten hör av sig för intervjun.

Låter det krångligt, eller gick det inte hela vägen? Ripplers PR-specialister hjälper er gärna. Kontakta maria.kans@rippler.se eller läs mer om hur vi jobbar med PR och medierelationer.

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »