Warning: rmdir(/www/webvol15/t9/71k8588gk4pal2f/rippler.se/public_html/wp-content/cache/wpo-minify/tmp): Directory not empty in /www/webvol15/t9/71k8588gk4pal2f/rippler.se/public_html/wp-content/plugins/wp-optimize/cache/file-based-page-cache-functions.php on line 1112
Nobia

Nobia – Företagsfilm

Utmaning

Nobia är Europas ledande köksspecialist. Varje vecka levereras 10 000 kök som designats och tillverkats med människa och miljö i åtanke. Nobias största investering någonsin är den högteknologiska köksfabriken i Torsvik utanför Jönköping, som tas i bruk 2024. I fabriken kommer kök från HTH, Marbodal och Norema att byggas.  

Rippler fick i uppdrag att presentera nyheten om Jönköpingsfabriken. Genom en film skulle vi berätta om anläggningens kapacitet, tidsplan för bygget och Nobias ambitioner kring hållbarhet och teknologi. Nobia ville visa anläggningens storskalighet och snabba byggtakt.  

Filmen skulle på ett effektivt sätt inge positiv känsla och framtidstro till flera målgrupper –  medarbetare, investerare, boende i närområdet och media. En visuell utmaning var att ge liv till byggarbetsplatsen i Torsvik, som vid inspelningstillfället mestadels bestod av ett 20 fotbollsplaner stort kalhygge omgärdat av skog.  

Strategi

Rippler valde en kostnadseffektiv filmproduktion. Manuset byggde på personliga intervjuer och voiceover av VD Jon Sintorn och kommunikationsdirektör Cecilia Levin Destoup.  

Inspelningen gjordes i en Marbodalbutik i Stockholm och integrerades med drönarbilder och klipp från anläggningen i Torsvik. Det inspelade materialet kombinerades med miljöbilder och grafik som visade de naturvärden som bevarats, skissen på den färdiga fabriken och tidslinje för bygget.  

Nyheten paketerades även i ett pressmeddelande med samma budskap som i filmen. 

Resultat

Filmen publicerades i interna och externa kanaler där den användes som budskapsplattform för intern och extern kommunikation om den nya fabriken.  

Av den längre huvudfilmen gjordes även kortare versioner anpassade för Nobias sociala medier. 

Nyheten fick ett stort genomslag både internt och externt med mycket positiv publicitet i lokalpress. 

Dela det här caset: