Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
TikTok

Lyckas med din marknadsföring på TikTok – fem tips för att komma igång

Plattformen TikTok har tagit utan tvekan den digitala världen med storm. TikTok har också tagit marknadsföring på sociala medier till en helt ny nivå. Allt fler företag ger sig in på plattformen och vissa lyckas riktigt bra. Algoritmen på TikTok gör att vem och vilken video som helst kan explodera och gå viralt, vilket innebär att den snabbt kopieras och sprids av många människor inom deras sociala nätverk – något som ger en enorm exponering.

Ett exempel på populära företagskonton är flygbolaget Ryanair – ett av de största företagen på Tiktok som efter många års negativ publicitet lyckats bli både älskat och hyllat genom att skapa sig en egen röst på plattformen. Ett annat framgångsrikt företag på TikTok är språkappen Duolingo – med hundratusentals likes per video och 81,1 miljoner likes totalt. Dessa konton har blivit så stora för att de förstår algoritmerna och är mästare på TikTok-språket.

Så hur går det till när man som företag lyckas med TikTok? Vad är det som får ett företag att explodera och gå viralt? Det finns förstås ingen enkel, magisk formel men vi ger dig fem tips för att komma igång.

5 tips för att komma i gång med TikTok som företag

1.     Förstå algoritmen

Vår förmåga att uppfatta saker blir kortare och kortare. För att lyckas med TikTok gäller det att fånga tittaren direkt, och sedan få tittaren att se hela filmen. En visning registreras varje gång en film har spelats upp. Spelas den flera gånger genererar den fler visningar och TikToks algoritmer tror att din video är underhållande.

Målet är att hamna på ”För dig” sidan –hemskärmen där videor som trendar dyker upp. På din ”För dig”-sida exponeras din video till olika TikTook-användare som TikToks algoritmer tror kommer tycka om din video.

2.     Trender är trendigt

Om man hänger med i svängarna på TikTok, märker man snabbt hur många trender det finns. Trenderna förändras konstant, så det gäller att vara snabb på bollen.

Att hänga på en trend och samtidigt vara originell kan vara svårt – men får man till det så kan det bli en succé.

3.     Less is more

När man börjar med TikTok kan det vara överväldigande med alla effekter och funktioner. Ett vanligt misstag många gör – och som direkt avslöjar en – är att använda för många effekter på en och samma video. Effekter kan vara snyggt, coolt och lyfta din video, men det kan lika gärna sänka den.

Användare av plattformen gillar när videos är råa, äkta och autentiska.

4.     Använd TikTok-slang

Skippa det formella, korrekta språket. Folk gillar när företag och offentliga personer kan bjuda på sig själva. Det finns en jargong och en enorm mängd olika slang som kan vara förvirrande om man aldrig har vistats på TikTok.

Exempel på slang är: ”POV” (Point of View), ”Vibe Check” (uppskatta en persons vibbar), ”Main Character” (en person som är huvudperson i sitt eller andras liv), ”It’s Giving” (en liknelse) – bara för att nämna några. Även en rad av emojis kan ha olika betydelser.

Summa summarum – håll det enkelt, roligt och var inte rädd för att slänga in lite emojis. Ryck i din närmsta Gen Z om du har svårt att förstå begreppen!

5.     Håll ut

Ju mer aktivitet du har på ditt konto desto större chans har du att lyckas. Det skapar även en igenkänning hos tittare och skapar du underhållande content så kommer de med stor sannolikhet att vilja följa dig för att se mer av det du lägger ut. Det räcker alltså inte med att lägga ut en video och tro att den kommer explodera.

Vill du veta mer om TikTok? Eller kanske komma i gång med ett eget företagskonto? Hör av dig till Emy och Benjamin på Rippler. De har inte bara koll på TikTok – de är riktiga TikTokare!

EMY SJÖBLOM

Videokreatör och Content creator

BENJAMIN TESFAZION

Digital innehålls­producent

Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

Läs mer »
Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.

Läs mer »