Kronofogden

Kronofogden – Medieträning

Utmaning

Rippler har i uppdrag att förbereda och stödja Kronofogdemyndighetens talespersoner i kontakten med media. Okunskap och förutfattade meningar om våra myndigheters verksamhet kan ibland väcka osäkerhet hos allmänheten. Med väl förberedda, trygga talespersoner och begripliga, engagerande budskap skapas en positiv mediebild som bidrar till att Kronofogden uppfattas som expert med sakkunskap, medmänniska i en svår situation eller som samhällsförbättrare som jobbar mot brottslighet.

Strategi & taktik

Strategin är att skapa trygga och väl förberedda talespersoner – inte att skrämma upp kursdeltagare med överfallsintervjuer. Fokus läggs på coachning och individens förutsättningar och egna styrkor. Utbildningens format är antingen en heldag vid fysisk träning, eller digitalt över två halvdagar, uppdelat på teoripass och intervjuträning. Kursen leds av en eller två medietränare från Rippler beroende på format och antalet deltagare.

Under kursens teoripass får deltagarna insyn i journalistens vardag: medielogik, arbetsmetoder, verktyg, nyhetsvärdering och vinklar. Därefter ges varje talesperson nycklar till starka, begripliga och enkla budskap i en trolig mediesituation. Med en checklista när journalisten ringer, smarta svarstekniker vid knepiga frågor samt en egen målbild för kommunikationen rustas talespersonerna för intervjusituationen. Vi går igenom vanliga fällor, knep för röst och kroppsspråk samt vad man ska tänka på ”i sändning”. Vare sig det gäller inspelad intervju för tidningsartikel, tv-inslag, radio eller Teamsmöte.

Kursens andra halva ägnar vi åt att öva skarpt. Kursledarna har efter research, dialog med presstjänsten och frågor som deltagarna fått svara på i förväg förberett individuellt anpassade frågebatterier. Det gedigna förarbetet för att ta fram relevanta intervjufrågor som anpassas till deltagarnas egna förutsättningar ger en matnyttig praktisk träning.

Efter de första intervjuerna spelats in går vi igenom dem i gruppen. Här får varje deltagare individuell feedback och coachning, för att kunna ta med sig tipsen i nästa intervju som följs av ytterligare feedback. Redan vid andra omgången ser deltagarna själva att det gjort stora framsteg, vilket ökar självförtroendet.

Den sista delen av den praktiska träningen ägnar vi åt en debatträning med ett fiktivt scenario. Kursledare, pressansvarig och deltagare antar olika roller i en intervjusituation som programledare, expert från Kronofogden respektive åsiktsmotståndare. Därefter följer feedback med tips. Kursmomentet ökar svårighetsgraden en aning men genererar samtidigt ofta goda skratt. Ett uppskattat tillfälle att skapa trygghet för lite tuffare mediesituationer.

Resultat

Så här säger vår uppdragsgivare Max Wallenberg, presschef Kronofogdemyndigheten:

”Ripplers konsulter har coachat våra talespersoner sedan 2019, i både digitala och fysiska medieträningar. Teorin och de praktiska övningarna har gett goda resultat. Detta märks dels genom att kursen genomgående har fått höga betyg av deltagarna. Men framför allt genom att vi fått fler, tryggare och mer taggade talespersoner. Jag kan varmt rekommendera Ripplers massmedieutbildningar.”

Bild av pressutklipp
Bild av pressutklipp

Dela det här caset:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email