Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Benjamin och Emy

Konsten att maximera sitt budskap genom film

Hur får du till en riktigt bra film som verkligen engagerar? Benjamin Tesfazion och Emy Sjöblom arbetar som filmkreatörer och innehållsproducenter på Rippler. De delar med sig av nycklarna till hur man som beställare lyckas med rörligt innehåll.

Håll det kort, tydligt och intressant

Vad är det viktigaste för att få till en bra film?

Emy: Håll det kort, tydligt och intressant. Jag tycker det är avgörande att filmen ska påverka tittaren på något sätt, man ska känna någonting. Antingen i själen, huvudet eller hjärtat. Beroende på syftet så kan det vara ett skratt, ett leende eller en tår. Det är så man skapar innehåll som engagerar och är delbart.

Benjamin: Jag håller med. Allt behöver inte vara så stort. Reklambranschen är väldigt bunden till stora produktioner med stora budgetar. Ibland är det såklart rätt, men vi vill göra högkvalitativ filmproduktion tillgängligt för fler. Alla företag har någonting att säga och det kraftfullaste verktyget för att göra det är rörligt innehåll. Fler och fler har börjat inse att det är mer valuta för pengarna att skapa innehåll mer kontinuerligt, än att lägga allt krut på en enda film.

Emy: Det är viktigt att titta på vart innehållet ska publiceras. Och se vad det är som får mest genomslag där. Det är sällan de mest påkostade filmerna som skapar mest engagemang.

Se till att skydda grundidén

Vad är de vanligaste fallgroparna bland beställare?

Benjamin: Ofta vill man säga för mycket, och det kan vara svårt att se saker utifrån. Det är därför det är viktigt att få hjälp med nya ögon och tankar – ett utifrånperspektiv. Hitta essensen i det du vill säga och håll dig till det så blir resultatet bättre.

Emy: Vill man ha flera budskap eller att en film ska behandla flera ämnen, så är det bättre att göra fler filmer. Då drunknar inte budskapen i varandra och man får mer att kommunicera.

Sedan är det viktigt att skydda grundidén. Framför allt när till exempel en film ska färdas genom en hel organisation. När allt ska gå genom flera led kan man plötsligt hamna långt från grundidén.

Ibland är det en organisatorisk fråga och det är inte så mycket att göra åt saken, och missförstå mig rätt – feedback är jätteviktigt! Men det gäller att man som beställare vågar skydda grundidén.

Spara detaljarbetet till sist

Vad är viktigaste för att processen ska bli så effektiv som möjligt?

Benjamin: Den vanligaste anledningen till att projekt drar ut på tiden är att det blir för stort fokus på detaljerna för tidigt i processen. När både vi och kunderna vågat vänta med detaljarbetet till slutet av processen blir det i regel ett mer lyckat projekt och en snyggare och bättre paketerad slutprodukt.

Emy: Det är lätt att man tappar helheten, att man fokuserar på enskilda sekvenser och klipp snarare än att se till det som är viktigast – storyn, dramaturgin och stämningen.

Hur ser man till att inte hamna där då?

Benjamin: När idén är tydlig från början är det lättare. Men ofta kan det vara ganska lösa ramar. Det kan vara att man som kund främst sett ett behov – att man vill arbeta med mer rörligt innehåll – men inte har kapacitet att göra det själva. Eller att man har ett ämne man tycker är särskilt intressant, men inte riktigt vet hur man ska kommunicera det.

Emy: Där får vi hjälpa till så att beställningen blir så tydlig som möjligt. Vi ställer hellre tusen frågor innan vi börjar, än att det blir en otydlig beställning. Annars är det så lätt att man får olika förväntningar.

Att jobba med storytelling är komplext, men film erbjuder samtidigt så stora möjligheter att säga någonting intressant. Den potentialen vill vi inte slarva bort genom att behöva lägga tid på missförstånd som hade kunnat undvikas.

Filmat och klippt sedan barnsben

Lite kort om er själva, hur kommer det sig att ni jobbar med film?

Emy: Jag har växt upp med en fot i TV-branschen då min mamma jobbade som sminkös. Så jag har alltid haft en inblick i den här världen och dragits mot den sedan dess. Mitt intresse för att redigera och att producera film har funnits så länge jag kan minnas.

Benjamin: När jag var väldigt liten gjorde jag stop-motion filmer med en gammal NOKIA-telefon, en sådan där första generationens ”smarttelefon”. Sen köpte jag och min bror en drönare när jag var 15 år, och sedan har intresset bara växt.

På gymnasiet började jag och två vänner att producera filmer åt kunder, vilket växte och blev ett eget litet produktionsbolag som vi drev i några år.

Har du en filmidé som du vill bolla med Emy eller Benjamin?
Eller kanske bara känner att du vill jobba mer med rörligt innehåll? Kontakta oss gärna.

BENJAMIN TESFAZION

Digital innehålls­producent

EMY SJÖBLOM

Videokreatör och Content creator

Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

Läs mer »
Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.

Läs mer »