kommunikation2

Kommunikationsråd med anledning av COVID-19

Världen har fullt fokus på att motverka spridning och hantera de omedelbara effekterna av pandemin. De affärsmässiga effekterna är också betydande och företag och organisationer behöver förstå, reagera och snabbt och tydligt kommunicera i ett utvecklingsförlopp som snabbt förändras. Med anledning av detta har vi på Rippler satt ihop ett antal generella tips och råd som vi hoppas kan vara till stöd.

  • Du som är ledare: tänk på att vara synlig, tydlig och handlingskraftig.
  • En extraordinär situation kräver en extraordinär organisation som kan fatta beslut och hantera ett ökat kommunikationsbehov. Aktivera din krisplan och en krisorganisation bestående av två team med tydliga roller och mandat:

Exekutivt team: Fokus på att hantera det som sker här och nu. Omvärldsbevakning och kommunikationsåtgärder.

Strategiskt team: Fokus på scenarios och beslut för verksamheten framåt / på längre sikt.

  • En extern rådgivare med ett utifrånperspektiv är värdefullt i pressade situationer. Likaså kan det behövas utökade resurser för att hantera fler och delvis nya eller extraordinära arbetsuppgifter.
  • Säkerställ rutiner för att fånga upp frågor från kunder och medarbetare – det kommer att hjälpa dig att navigera i vilka frågor som ska prioriteras kommunikationsmässigt.
  • Lägg ut en kort allmän extern information i era egna kanaler (hemsida/LinkedIn) – hur kunder och andra intressenter påverkas, att informationen löpande uppdateras och vem man kan kontakta om man har frågor/behöver ytterligare information.
  • Upprätthåll en konsekvent och löpande internkommunikation, uppdatera gärna via e-post, intranät och/eller via chefshierarkierna dagligen med en kort hälsning och lägesbeskrivning.
  • Kunder, leverantörer, partners. Hur påverkas de och hur avser ni fortlöpande kommunicera?
  • Löpande uppdatering av riktlinjer och policyer

På Rippler följer vi Folkhälsomyndighetens råd och bevakar löpande utvecklingen.  Vi håller kontoret öppet och finns som vanligt snabbt tillgängliga via telefon och mail. Vi hjälper t ex till med aktivering av krisorganisation, åtgärdsplaner och kommunikationsplaner, produktion av kommunikations- och informationsmaterial och scenarioplanering. https://www.rippler.se/kontakt Team Rippler

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »