Tips_Interimskonsult copy2

Hjälp interimskonsulten till en kortare startsträcka

Att ta in en interimskonsult är ett smidigt sätt att snabbt få hjälp med kommunikationsbehoven. För att få ut så mycket som möjligt av konsultens tid finns det några saker som är bra att tänka på.

Här är tre tips för att hjälpa interimskonsulten till en kortare startsträcka:

1. Ha dator, användarkonton och nycklar redo från start.

Konsulten ska inte slösa dyrbara timmar åt formalia och IT-strul. Se till att konsulten får rätt behörigheter och tillgång till de tjänster hen behöver från dag ett.

2. Förbered en onboarding-process.

Låt konsulten gå parallellt med sina nya kollegor och ta över arbetsuppgifter stegvis under första veckan – om det finns möjlighet. Det är väl investerad tid som du får igen längre fram. 

3. Bjud in konsulten till era vecko- och månadsmöten.

En konsult som lär känna medarbetarna lär också känna verksamheten, vilket kortar startsträckan rejält. 

 

Nyfiken på interim?

Rippler erbjuder interimskonsulter inom press, IR, marknad och kommunikation. Det kan handla om att snabbt fylla ett vikariat, stärka upp verksamheten under en intensiv fas eller för att en pågående rekrytering har dragit ut på tiden. Hur länge uppdraget pågår och i vilken omfattning avgörs av era behov.

Kontakta Alexandra Carmback för att diskutera om interim är lösningen för dig.

ALEXANDRA CARMBACK

Kommunikationskonsult och interimsansvarig

Influencer marketing — fördelarna du inte vill missa

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Läs hela inlägget »

Så skriver du ett träffsäkert nyhetsbrev som fångar läsaren

I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!

Läs hela inlägget »

Skillnaden på en kommunikationsstrategi och en kommunikationsplan

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »