Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Olivia Alm

Ripplers nya utvecklare: Bygg hållbara webbar med fokus på användaren

Fokus på användaren, örat mot marken och en tro på hållbar webbutveckling. Där har ni Olivia Alm, Ripplers nya systemutvecklare och UX-designer i ett nötskal. Så här ser hon på sin framtid hos Rippler.

Hur hoppas du kunna stötta våra kunder?
Först och främst genom att erbjuda ett modernt UX-perspektiv. Det finns ett växande behov av att bygga hållbara webbplatser. Det finns många ”nya” webbplatser som redan halkat efter. Du ska inte behöva bygga en ny webbplats var och vartannat år – utan gör man ett gediget jobb från grunden så ska det hålla längre än så.

Jag har ett ben i systemutvecklingen, och det andra i UX-sidan. På så sätt vill jag arbeta strategiskt för att sedan även kunna ta det från prototyp till färdig produkt.

Kan du ge något exempel?
Den enklaste liknelsen jag kan komma är att vi förväntar oss hur en dörr ska fungera. Om dörren har ett handtag så vill vi instinktivt dra i den när vi ska öppna den. Har den i stället en platta så förväntar vi oss att den öppnas utåt. Det är inbyggt i vår kognitiva inlärning. Precis så är det med en webbplats och dess funktioner.

Vad lockade dig till Rippler?
Jag vill utvecklas och såg det som en spännande plats att vara på. Den bild jag fick under rekryteringsprocessen var att det är en väldigt lyhörd byrå som förstår hur det digitala landskapet förändras. Det finns en tydlig framtidsvision om vart de är på väg och vilka kundbehov som växer. Dessutom fick jag ett väldigt bra intryck av människorna på Rippler och den positiva kulturen.

Vad tycker du är det viktigaste att tänka på när man ska bygga en ny webb?
Att man tänker till vem den egentligen är till för. Det gäller att hitta en bra balans mellan ett tilltalande utseende och att webben faktiskt är användbar. Jakob’s Law är en UX-princip som allt jämt håller. Den går ut på att din typiska webbplatsbesökare spenderar i princip all sin tid på andra webbplatser än just din. Därför förväntar de sig att din webbplats ska följa vissa grundläggande principer inom webbfunktionalitet, användarvänlighet och tillgänglighet. Och det är tyvärr vanligt att detta inte efterföljs – oftast för att man inte valt att inte satsa på god UX utan blivit förförd av ”snygg och cool” design. Men gör man rätt så behöver de två inte utesluta varandra!

Nyfiken på hur vi på Rippler och Olivia i synnerhet kan hjälpa dig med era nya eller befintliga webb? Kontakta:

Robin Bratt
robin@rippler.se
0762573586

Olivia Alm
olivia@rippler.se
0732555276

Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

Läs mer »
Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.

Läs mer »