Anna Haas

Grön inom hållbarhetskommunikation? Undvik greenwashing i tre steg

H&M har fått kritik i Nederländerna för att ha märkt produkter med ”Conscious”1 och kommunikationen kring begreppet anses bristande. Bara dagar tidigare fälldes företaget bakom Urtekram, Midsona, i Patent- och marknadsöverdomstolen för deras tredjepartsmärkning ”Cosmos Organic” och ”Ecocert Cosmos Organic”,2 samtidigt som Systembolaget riskerar få tummen ner för sin tumme upp.3

Hållbarhet har blivit en snårig business. För bara några år sedan kunde egna miljömärkningar florera fritt och företag sonika kommunicera om hållbara hushållsprodukter och klimatsnälla kepsar. Idag börjar tydliga regelverk och ramar falla på plats som ska säkerställa att det som kommuniceras till konsumenten är tydligt och riktigt. För vad är egentligen hållbart?

Det försöker de högre instanserna nu reda ut. EU-kommissionen arbetar fram nya regler kring hållbarhetskommunikation som kan komma att förbjuda de miljömärkningar som inte bygger på tredjepartsverifiering, det vill säga miljömärkningar av oberoende aktör likt Svanens ”Bra miljöval”. Samtidigt har alltså Midsonas varumärke Urtekram fällts i Sverige med hänvisning till att tredjepartsmärkningen de använder inte ansågs tillräckligt etablerad.

Produktkommunikation och reklam är till för att skapa uppmärksamhet kring din vara eller tjänst, men också för att informera dina potentiella konsumenter om att ni finns. Så vad får du egentligen säga? Och vad bör du säga?

1. Undvik ord som grön, hållbar, klimatsmart, miljövänlig

Begreppen har ingen tydlig definition, därför är det viktigt att ställa sig frågorna ”är produkten producerat på ett sätt som skulle kunna anses hållbart, eller är det bara delar av den?”, ”Menar vi enbart materialet, eller hur ser arbetsförhållandena ut i värdekedjan?”; ”Är det fortfarande en bra produkt när den produceras i stora mängder?”. En ”grön” t-shirt blir som bekant mindre ”grön” om den i slutändan uppmuntrar till mer konsumtion och därmed mer produktion och utsläpp.

2. Skippa egna märkningar

Se över grafik, layout och illustrationer så de inte förmedlar ett missvisande budskap. Har du tagit fram en egen miljömärkning? Ta bort den. Om du väljer att behålla den, följ noga utvecklingen av EU:s regler. Systembolaget väljer att i nuläget behålla deras tumme upp med texten ”hållbart val” i väntan på vidare beslut, då symbolen inte var menad som en miljömärkning. Är din produkt eller vara tillräcklig för en certifiering – lägg resurserna på en tredjepartsmärkning.

3. Var tydlig och transparent

Tydlighet är A och O inom hållbarhetskommunikation. Gör du ett påstående, eller har en tredjepartsmärkning som du misstänker inte är etablerad, väg upp det med tydlighet kring vad det faktiskt betyder. Har ni minskat utsläpp med 30%? – Från vad? Få med väsentlig information i samband med reklam och produktkommunikation, och hänvisa inte enbart till en hemsida med mer information.

Behöver du hjälp med din hållbarhetskommunikation? Kontakta Anna eller Åsa för råd och stöd.

ANNA HAAS

Hållbarhets­strateg och kommunikations­konsult

ÅSA WILDE

Grundare och kommunikations­konsult

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Läs hela inlägget »

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Läs hela inlägget »