Visualisering av greenhushing: Närbild på gräs med en skugga av en kvinna som hyssjar framför

Greenhushing – När tystnaden inte är guld 

I vår ständiga strävan efter hållbarhet stöter vi på utmaningen att skilja äkta miljöinsatser från de som bara är till synes gröna. Medan greenwashing har fått sin rättvisa andel av uppmärksamhet är det nu dags att gå igenom den mer subtila formen av vilseledande. Företag som medvetet är tysta om sina hållbarhetsmål i rädsla att bli märkta som grönmålare, och som underdriver eller döljer sina hållbarhetsinitiativ för att undvika att granskas eller för att framstå som mindre betydelsefulla – det är dags att vända blicken mot greenwashings mindre uppmärksammade kusin: greenhushing.

Vad är Greenhushing?

Greenhushing beskriver hur företag undanhåller information eller tonar ner sina hållbarhetsinsatser, i stället för att överdriva sitt engagemang för miljön, som sker vid grönmålning. Men varför skulle ett företag inte vilja marknadsföra sina gröna initiativ? Svaret är ofta en rädsla för ökad granskning eller en oro över att inte uppfylla förväntningarna fullt ut. Om man inte redovisar något finns inget att granska, kommentera eller bojkotta över. Under de senaste åren har hållbarhet blivit allt viktigare och pressen på företag från politiker, media och andra intressentgrupper att ökat. I EU ser man grönmålning och vilseledande information som ett stort hinder i den gröna omställningen, och med nya direktiv vill man sätta stopp för det.

En annan anledning till att företag tystar ner sitt hållbarhetsarbete kan vara att deras tilltänka målgrupp av konsumenter inte söker gröna produkter, de kanske till och med avvisar produkter som marknadsförs som gröna. Det är inte ovanligt bland europeiska lyxmärken, som ser det som nackdel att alltid marknadsföra och kommunicera sina hållbarhetsinitiativ.

Företag kan också använda greenhushing på samma sätt som greenwashing används, för att vilseleda konsumenter och intressenter. Om ett företag marknadsför sig som hållbar men inte visar några konkreta mål eller exempel placerar de sig i greenhushing-kategorin – och deras hållbarhetsarbete bör kanske undersökas närmare.

Identifiering av Greenhushing

Greenhushing kan vara svårt att upptäcka, men med rätt verktyg kan man lära sig att identifiera och ifrågasätta det. Här kommer några konkreta exempel och strategier för att identifiera greenhushing:
  1. Otydliga mål:
    Ett företag som gör vaga påståenden om hållbarhet utan specifika mål, tidsramar eller uppnådda resultat kan vara en indikation på greenhushing. Exempelvis, ett företag som säger sig ”arbeta mot att minska utsläppen” utan ytterligare detaljer eller bevis.

     

  2. Brister i rapportering:
    Företag som inte regelbundet uppdaterar sina intressenter om sin hållbarhetsframgång, eller vars rapportering saknar djup och detaljrikedom, kan försöka undvika uppmärksamhet kring sina hållbarhetsbrister. Ett tydligt tecken på potentiell greenhushing är bristen på oberoende verifiering av deras miljöpåståenden. Företag som är seriösa med sina hållbarhetsinsatser strävar ofta efter att erhålla och visa upp relevanta certifieringar.

  3. Diskrepans mellan marknadsföring och handling:
    Ett företag som marknadsför sig som miljövänligt men inte har någon substantiell information eller bevis för sina insatser på sin webbplats eller i sina rapporter kan vara skyldigt till greenhushing.

Om ett företag är lite för tyst om sina hållbara bedrifter, fråga dem direkt. Äkta hållbarhetskrigare gömmer sig inte!

Om ert företag vill ha hjälp med er hållbarhetskommunikation, eller att utveckla ett hållbarhetsarbete ni stolt kan kommunicera, tveka inte att höra av er till någon av Ripplers hållbarhetsextperter. De har full koll på de senaste inom hållbarhet. Läs mer om Ripplers hållbarhetserbjudanden här.

Emilia Zsiga
Junior hållbarhetskonsult
AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »