Gedeon Richter–Almedalen

Uppdrag och utmaning

Läkemedelsbolaget Gedeon Richter Nordics, specialiserat på kvinnohälsa, gav Rippler i uppdrag att dels arrangera ett seminarium i Almedalen i syfte att öka kunskapen om hur mycket mens som är normalt och när kvinnor bör besöka en gynekolog. Dels att skapa en kampanj i Almedalen för att locka besökare till seminariet och uppmärksamma problemet även utanför seminariescenen. Utmaningen var att sticka ut bland drygt 4 300 evenemang och vara så relevanta att Almedalsbesökare själva ville sprida budskapet vidare.

Strategi och taktik

En central del av lösningen var att ”kristrosan” fick stå som symbol för både seminariet och kampanjen – den extratrosa som många kvinnor (tyvärr) är väl förtrogna med och tvingas bära med sig i handväskan av rädsla för att blöda igenom under mensen. Seminariet fick namnet ”Normal mens kräver ingen kristrosa – från dolt problem till engagerad politik och sjukvård” med en panel där bland andra Olivia Wigzell, generaldirektör, Socialstyrelsen, Helena Kopp Kallner, gynekolog och Lina Nordqvist, Liberalerna deltog. Under seminariet lanserades även en checklista med sex tecken på att en kvinna blöder mer än normalt.

Parallellt tog vi fram kampanjen #ingenkristrosa. Tolv kvinnor, så kallade ”mensmodeller”, klädda i vita byxor med imiterat blod på gick runt i Almedalen för att locka besökare till seminariet och väcka debatt och dialog kring frågan om hur mycket mens som är normalt. Modellerna delade ut en burk innehållande en inbjudan till seminariet och en kristrosa. Dessutom bar de med sig en ”cut out” med vilken de uppmuntrade människor att fotografera sig i för att visa sitt stöd för kvinnor med dolda sjukdomar och deras rätt till omsorg. Bilderna laddades kontinuerligt upp på Instagram-kontot #ingenkristrosa.

Resultat

Kampanjen pågick i Almedalen och på sociala medier under tre dagar.

  • Utsågs till Årets kampanj i Almedalen av Makthavare.se
  • 3 500 burkar med kristrosor delades ut
  • 7 169 unika besökare på IG-kontot #ingenkristrosa
  • Delningar av aktörer som t ex Vårdförbundet och 1,6 & 2,6 miljonerklubben
  • Räckvidd: 480 253 personer
  • PR-värde: 393 186 SEK
  • Annonsvärde: 131 062 SEK

Dela det här caset:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email