j2a6227_print-1024x755

Från konkurrenter till kompletterande duo

Lär känna Rippler Healthcares Ann-Sofie och Mariah!

Mångårig erfarenhet och vass kompetens inom life science, läkemedel, hälsa, vård och omsorg. Tillskotten Mariah och Ann-Sofie är en stark duo där erfarenhet och kompetens spänner från kreativa kampanjlösningar och varumärkesplattformar till rådgivning och krishantering.

I Dalarna på 90-talet påbörjade Mariah Persson och Ann-Sofie Glans Assargård sina karriärer inom kommunikation, som konkurrerande journalister på varsin dagstidning. Numera bor de båda i Stockholm med familj och konkurrensen har de lagt bakom sig. På Rippler Healthcare möts de seniora stjärnorna med en gedigen kompetens inom PR, reklam och media för att bemöta kommunikationsbehovet inom life science, läkemedel, hälsa, vård och omsorg.

Båda axlar rollen som kundansvariga projektledare, medan Mariah blir kreativt ansvarig och Ann-Sofie senior rådgivare.

På Rippler Healthcare vill de se förbi den fyrkantighet som idag kan begränsa branschens sätt att kommunicera och istället hitta mer kreativa lösningar och aktiviteter. De poängterar att även företag inom läkemedel och medicinteknik ska se möjligheterna och inte hindren.

– Regelverket blir idag ofta både en bromskloss och kreativitetshämmande. Det finns en rädsla för att ta ut svängarna. Med regulatorisk kunskap i bagaget kan vi erbjuda regelrätta kommunikationslösningar som sticker ut, förklarar Mariah.

Ann-Sofie har tidigare varit kommunikationschef på Läkemedelsverket och på GlaxoSmithKline, medan Mariah har drivit två egna byråer varav en med inriktning på läkemedel med kunder som AstraZeneca. Idag vill de skapa kommunikation som känns och gör skillnad på ett nytänkande sätt.

–  Om man är väl förtrogen med de regler och restriktioner som finns så kan man också vara trygg i att utmana och våga tänka nytt. Med stark kompetens under och ett samma tak kan vi tänka förbi det traditionella och möta hela branschen på ett nytt sätt, berättar Ann-Sofie.

Influencer marketing — fördelarna du inte vill missa

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Läs hela inlägget »

Så skriver du ett träffsäkert nyhetsbrev som fångar läsaren

I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!

Läs hela inlägget »

Skillnaden på en kommunikationsstrategi och en kommunikationsplan

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »