Bild är ett kollage av skribenten Amanda och en mobilkalender

Fem tips för att komma i gång med din contentplanering

Efter en sommar i hängmattan kan det kännas trögt att komma i gång med contentplaneringen igen. Plötsligt är alla idéer man någonsin tänkt som bortblåsta. Hur kommer man i gång egentligen? Här kommer fem tips att ta fram när inspirationen tryter.

  1. Bygg ditt innehåll efter olika teman
    Det enklaste sättet att komma i gång med innehållsplaneringen är att utgå från olika teman. Företaget i siffror, intressanta utdrag ur rapporter eller redovisningar, månadens medarbetare/produkt/kund, starka citat – ja listan kan göras oändlig. Hitta relevanta teman för just din verksamhet och dina kanaler!

  2. Gräv där du står
    Det bästa sättet för att hitta de riktiga nyheterna inom organisationen är att fråga dina kollegor. Ett bra knep kan vara att ordna en workshop där ni vaskar fram inspiration till potentiellt innehåll. Bjud in personer med olika bakgrund, kompetens och roller. Sen är det bara att låta idéerna flöda.
  3. Våga fråga
    Har du en dedikerad följarskara i dina kanaler? Om ja, grattis! Då är det ett ypperligt tillfälle att fråga målgruppen vad de är intresserade av att se/veta/höra mer utav. Det kan du enklast göra på Instagram stories. Extra plus eftersom du då uppmuntrar till interaktion.
  4. Format och timing viktigare än någonsin.
    Att korspublicera inlägg i samtliga kanaler och tro att det ska flyga i funkar inte längre. Du behöver tänka formatanpassat om du vill få ut ditt budskap. Exempel kan vara att testa på reels med snabba klippningar och stories som uppmuntrar till interaktion. Publicera när dina följare är som mest aktiva – timingen för när du publicerar är a och o.
  5. Scrolla, scrolla, scrolla – spara, printscreena, skriv ner
    Oftast kommer den bästa tanken till en när man minst anar det. Inte sällan när man själv hamnat i scrollträsket en sen kväll. Kom ihåg att spara ner allt som du inspireras av – ta en printscreen, skriv ner i mobilens anteckningar, DMa dig själv eller använd spara-funktionen som de flesta sociala medier har implementerat idag. Det viktigaste är inte hur du gör det, utan att du gör det. Perfekt att plocka fram när det är dags för nästa planeringstillfälle.

Behöver du hjälp med din contentplanering och sociala medier-strategi? Eller vill du bara ha lite inspiration och ett kreativt bollplank? Vi hjälper dig! Kontakta Amanda eller läs mer om hur vi jobbar med digital kommunikation och digital marknadsföring.

AMANDA LARSSON

Kommunikationskonsult och sociala medier-strateg

Maria är Ripplers nya SEO-specialist

Jag är en glad och nyfiken SEO specialist, som just flyttat hem till Stockholm efter tio år utomlands. Jag älskar att resa, och att träffa nya människor. Jag är även besatt av Melodifestivalen och Eurovision. Jag arbetade tidigare som SEO expert för en digital marknadsföringsbyrå som hette Tug Agency både i London, England, och sedan ett år i Toronto, Kanada.

Läs hela inlägget »

Att vara eller inte vara – på Almedalen

Vi har hört det förut – det är en unik möjlighet att nätverka och ta del av samhällsdebatten. Samtidigt klingar invändningarna lika bekant – det är ett kostsamt jippo, dit chefer och politiker åker för att mingla över ett glas rosé eller två i en trädgård. Inget ont om ett glas rosé, men för dig som planerar väl kan Almedalen bli mycket mer än så. För att få ut mesta möjliga av din vistelse, fundera ett varv på Ripplers sju frågor.

Läs hela inlägget »

Kreativ kommunikation som tillväxtstrategi

Det kan vara svårt att ta sig in på en redan mättad marknad. Enligt traditionell logik har du då endast två val: identifiera och fyll en lucka på marknaden, eller erbjud en produkt som är på alla sätt bättre än konkurrenternas. Frukostuppstickaren Surreal visar att det finns en tredje väg: utklassa konkurrenterna på kommunikationsfronten.

Läs hela inlägget »
Möt Tom: Ripplers nya hållbarhetsstrateg

Tom är Ripplers nya hållbarhetsstrateg

Jag är en pigg och glad kommunikationskonsult, sportnörd och sällskapsspelsälskare! Är en blandning mellan en storstad- och landetperson med ett intresse för att förstå olika kulturer, synsätt och personer. Innan Rippler arbetade jag på PR-byrån Prime Weber Shandwick som hållbarhetskonsult inom kommunikation och strategi. Jag har även arbetat för Bosch med digital marknadsföring inom Norden.

Läs hela inlägget »