Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Expertens råd om healthcare-kommunikation

Modig kommunikation utesluter inte att ni följer det etiska regelverket

När en ny tjänst eller produkt ska introduceras för konsumenter, patienter, närstående eller hälso- och sjukvårdspersonal är det lätt att man gör som man alltid har gjort med kommunikationen. Men att komplettera traditionella aktiviteter med kreativa och digitala insatser blir allt viktigare. Åtminstone när det handlar om att engagera konsumenter.

I dag letar 88 procent av svenskarna information om hälsa och medicin på nätet, varav merparten är 26-45 år. Dagens konsumenter är med andra ord vana vid snabb, underhållande och digital information – och det skapar nya möjligheter till genomslag. Dessutom utvecklas tekniken och nya kanaler med användarnytta uppstår i rask takt.

Ändå kan det fortfarande lätt bli torrt, tråkigt och traditionellt när det kommer till information från läkemedelsindustrin, hälso- och sjukvården. Det behöver inte vara så. Det går att göra kreativa pr-,marknads- och kommunikationsinsatser som engagerar även här. Med koll på regelverket och i kombinationmed kreativitet och fingertoppskänsla kan du ta ut svängarna. Vara trovärdig och samtidigt sticka ut. Informera och samtidigt inspirera.

 5 tips för att införliva mod och kreativitet i kommunikationen:

1. Prata rätt språk – kommunicera med HCP och konsumenter på olika sätt
2. Vänd på perspektivet och se möjligheter – inte begränsningar och restriktioner
3. Tänk utanför boxen – allt är tillåtet på idéstadiet
4. Gör en beredskap för kommentarer och frågor – te x inför en kampanjstart
5. Våga sticka ut! – det bidrar till stolthet både internt och externt

PS: För dig som arbetar i ett globalt företag på den nordiska marknaden och får en påkostad europeisk kampanj i knäet från huvudkontoret, med direktivet att kampanjen ska göras i Norden (och du vill vara till lags) är det mycket värt, både i pengar och tid, att fråga dig om och hur ni kan tweaka kampanjen så att den skapar engagemang hos konsumenter i Norden.

Vill du införliva mer mod och kreativitet i ditt pr-, marknads- och kommunikationsarbete hör av dig till Lina Ekros, Rippler Healthcare, lina@rippler.se, 0708-390739.