Lina Ekros

Expertens råd om healthcare-kommunikation

Modig kommunikation utesluter inte att ni följer det etiska regelverket

När en ny tjänst eller produkt ska introduceras för konsumenter, patienter, närstående eller hälso- och sjukvårdspersonal är det lätt att man gör som man alltid har gjort med kommunikationen. Men att komplettera traditionella aktiviteter med kreativa och digitala insatser blir allt viktigare. Åtminstone när det handlar om att engagera konsumenter.

I dag letar 88 procent av svenskarna information om hälsa och medicin på nätet, varav merparten är 26-45 år. Dagens konsumenter är med andra ord vana vid snabb, underhållande och digital information – och det skapar nya möjligheter till genomslag. Dessutom utvecklas tekniken och nya kanaler med användarnytta uppstår i rask takt.

Ändå kan det fortfarande lätt bli torrt, tråkigt och traditionellt när det kommer till information från läkemedelsindustrin, hälso- och sjukvården. Det behöver inte vara så. Det går att göra kreativa pr-,marknads- och kommunikationsinsatser som engagerar även här. Med koll på regelverket och i kombinationmed kreativitet och fingertoppskänsla kan du ta ut svängarna. Vara trovärdig och samtidigt sticka ut. Informera och samtidigt inspirera.

 5 tips för att införliva mod och kreativitet i kommunikationen:

1. Prata rätt språk – kommunicera med HCP och konsumenter på olika sätt
2. Vänd på perspektivet och se möjligheter – inte begränsningar och restriktioner
3. Tänk utanför boxen – allt är tillåtet på idéstadiet
4. Gör en beredskap för kommentarer och frågor – te x inför en kampanjstart
5. Våga sticka ut! – det bidrar till stolthet både internt och externt

PS: För dig som arbetar i ett globalt företag på den nordiska marknaden och får en påkostad europeisk kampanj i knäet från huvudkontoret, med direktivet att kampanjen ska göras i Norden (och du vill vara till lags) är det mycket värt, både i pengar och tid, att fråga dig om och hur ni kan tweaka kampanjen så att den skapar engagemang hos konsumenter i Norden.

Vill du införliva mer mod och kreativitet i ditt pr-, marknads- och kommunikationsarbete hör av dig till Lina Ekros, Rippler Healthcare, lina@rippler.se, 0708-390739.

Maria är Ripplers nya SEO-specialist

Jag är en glad och nyfiken SEO specialist, som just flyttat hem till Stockholm efter tio år utomlands. Jag älskar att resa, och att träffa nya människor. Jag är även besatt av Melodifestivalen och Eurovision. Jag arbetade tidigare som SEO expert för en digital marknadsföringsbyrå som hette Tug Agency både i London, England, och sedan ett år i Toronto, Kanada.

Läs hela inlägget »

Att vara eller inte vara – på Almedalen

Vi har hört det förut – det är en unik möjlighet att nätverka och ta del av samhällsdebatten. Samtidigt klingar invändningarna lika bekant – det är ett kostsamt jippo, dit chefer och politiker åker för att mingla över ett glas rosé eller två i en trädgård. Inget ont om ett glas rosé, men för dig som planerar väl kan Almedalen bli mycket mer än så. För att få ut mesta möjliga av din vistelse, fundera ett varv på Ripplers sju frågor.

Läs hela inlägget »

Kreativ kommunikation som tillväxtstrategi

Det kan vara svårt att ta sig in på en redan mättad marknad. Enligt traditionell logik har du då endast två val: identifiera och fyll en lucka på marknaden, eller erbjud en produkt som är på alla sätt bättre än konkurrenternas. Frukostuppstickaren Surreal visar att det finns en tredje väg: utklassa konkurrenterna på kommunikationsfronten.

Läs hela inlägget »
Möt Tom: Ripplers nya hållbarhetsstrateg

Tom är Ripplers nya hållbarhetsstrateg

Jag är en pigg och glad kommunikationskonsult, sportnörd och sällskapsspelsälskare! Är en blandning mellan en storstad- och landetperson med ett intresse för att förstå olika kulturer, synsätt och personer. Innan Rippler arbetade jag på PR-byrån Prime Weber Shandwick som hållbarhetskonsult inom kommunikation och strategi. Jag har även arbetat för Bosch med digital marknadsföring inom Norden.

Läs hela inlägget »