mark-patterson-500x500-1

Expertens råd för strategiskt nätverkande

Mark Patterson är dansken som gjort en karriär på att hjälpa företag strukturera upp nätverk för att skapa bättre affärer. För att sprida kunskapen bjöd vi på Rippler in till ett seminarium med koppling till hur verktygen kan användas under årets mest nätverkstäta dagar i Almedalsveckan. Här har vi sammanfattat Marks råd i några korta punkter. Hör av dig om du vill veta mer.

Hur viktiga är relationer för att ditt företag ska skapa tillväxt? Majoriteten menar att det är avgörande, ändå har få en strategi för hur kontakter skapas, odlas och förvaltas.

• 80 % av alla B2B-affärer avgörs av nätverk – Beslutsfattare är inte rationella och objektiva, affären är beroende av en subjektiv bedömning. Varje dag utan en strategi för bolagets relationer förlorar man pengar och viktiga kontakter.

• Viktiga relationer blir ännu viktigare i en digital framtid – I en digitaliserad värld förloras emotionella banden till viktiga nyckelkunder, ju större affär desto viktigare blir relationen. I framtiden kommer förmågan att knyta kontakter ses som en avgörande konkurrensfaktor.

• Traditionella försäljningsstrategier fungerar inte längre – Är det ditt ansvar att skapa och genomföra nya affärer kommer din roll att behöva utvecklas. Börja redan nu med att se över var du har möjligheter genom ditt nätverk och skapa en strategi för var kontakterna finns.

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »