mark-patterson-500x500-1

Expertens råd för strategiskt nätverkande

Mark Patterson är dansken som gjort en karriär på att hjälpa företag strukturera upp nätverk för att skapa bättre affärer. För att sprida kunskapen bjöd vi på Rippler in till ett seminarium med koppling till hur verktygen kan användas under årets mest nätverkstäta dagar i Almedalsveckan. Här har vi sammanfattat Marks råd i några korta punkter. Hör av dig om du vill veta mer.

Hur viktiga är relationer för att ditt företag ska skapa tillväxt? Majoriteten menar att det är avgörande, ändå har få en strategi för hur kontakter skapas, odlas och förvaltas.

• 80 % av alla B2B-affärer avgörs av nätverk – Beslutsfattare är inte rationella och objektiva, affären är beroende av en subjektiv bedömning. Varje dag utan en strategi för bolagets relationer förlorar man pengar och viktiga kontakter.

• Viktiga relationer blir ännu viktigare i en digital framtid – I en digitaliserad värld förloras emotionella banden till viktiga nyckelkunder, ju större affär desto viktigare blir relationen. I framtiden kommer förmågan att knyta kontakter ses som en avgörande konkurrensfaktor.

• Traditionella försäljningsstrategier fungerar inte längre – Är det ditt ansvar att skapa och genomföra nya affärer kommer din roll att behöva utvecklas. Börja redan nu med att se över var du har möjligheter genom ditt nätverk och skapa en strategi för var kontakterna finns.

Influencer marketing — fördelarna du inte vill missa

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Läs hela inlägget »

Så skriver du ett träffsäkert nyhetsbrev som fångar läsaren

I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!

Läs hela inlägget »

Skillnaden på en kommunikationsstrategi och en kommunikationsplan

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »