Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
LKAB drönarbild gruva

Årsredovisningen – är vi klara nu eller?

Nu har de flesta bolag publicerat sina rapporter för 2021. Här i dagarna har vi bland annat tryckt på knappen för LKAB:s års-och hållbarhetsredovisning – i år med ny form och fortsatt fokus på att driva klimatomställningen av gruv- och stålindustrin. Se webbversionen här

Nu kan jag äntligen pusta ut(!) tänker du som arbetar med kommunikation, finansiell rapportering eller hållbarhet. Tänk om, säger vi.

Faktum är att du vinner mycket på att betrakta årsredovisningen som ett pågående strategiskt arbete året om. Kraftigt ökade förväntningar och rapporteringskrav för hållbarhet förutsätter att saker och ting utvecklas och faller på plats innan du börjar tänka på praktiska delar som disposition, text och form.

Det är med andra ord väl investerad tid att i anslutning till årets publicering utvärdera och blicka framåt på nästa år. Du får en skarpare, mer kommunikativ och mer användbar rapport och en arbetsmässigt mycket lugnare höst och vinter. Och dessutom bättre synergier med övriga kommunikationsinvesteringar, så som webb, bildbank och presentationer.

Välkommen att höra av dig om du har funderingar och behöver råd kring års- och hållbarhetsredovisningen 2022.

Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

Läs hela inlägget »
EU-flaggor

Rapporterar ni enligt GRI? Då har ni ett försprång inför det nya CSRD-direktivet

Kraven på hållbarhetsrapportering förändras snabbt och det är svårt att navigera i den snåriga skogen. Det som händer här och nu är att EU skärper kraven på hållbarhetsrapportering genom det nya direktivet CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och ersätter NFRD (Non-Financial Reporting Directive) som reglerar bestämmelserna i årsredovisningslagen.

Läs hela inlägget »
Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.

Läs hela inlägget »