Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Bild av nedåtgående graf

Är ingen längre intresserad av en bra story?

I veckan kunde vi höra en journalist på Bloomberg TV säga att ”ingen vill höra en story, det är bara siffrorna som räknas.” Aktiemarknaden är som bekant volatil, men att tillväxt- och förhoppningsbolag rasar betyder inte att behovet av en bra story har dött, och det betyder inte heller att det räcker med starka kassaflöden för att en aktie ska bli intressant. 

Många stora och medelstora svenska bolag har både starka kassaflöden och tillväxt, men värderas ändå till under en bråkdel av årets förväntade vinst. Så hur ska man då tänka för att lyckas med sin finansiella kommunikation? För att nyansera kommentaren på Bloomberg; det behövs just nu en bra story OCH bra siffror för att skapa intresse för en aktie.

Vi på Rippler ger dig 4 tips som vi rekommenderar våra kunder att ta med i sitt grundläggande kommunikationsarbete.


1. Bygg en attraktiv story

När en vd inte får några frågor från publiken efter en investerarpresentation betyder det sällan att åhörarna är nöjda med den information som har givits. Antingen har de inte förstått presentationen eller så var det inget som fångade deras intresse. Publiken glömmer snart bort ditt bolag och börjar lyssna på nästa talare.

Lägg den tid och kraft som behövs för att skapa en tydlig och lättförståelig berättelse om vart ditt bolag på väg, vilka problem ni är på väg att lösa och för vilka kunder. Frågan om hur ni bidrar till att göra samhället bättre har aldrig varit viktigare. En pedagogisk och realistisk beskrivning av hur ni ska skapa stabila och växande kassaflöden blir aldrig omodern.


2. Utnyttja de kommunikationstillfällen som ges maximalt

Det räcker inte med att bara publicera en delårsrapport, den behöver också vara tydlig, välstrukturerad och lätt att ta till sig. Om ni inte sprider länken till presentation med frågestund innan rapporten är det en bra idé att göra det. Lägg även ut en kopia av presentationen efteråt och håll den lättillgänglig.


3. Använd alla tillgängliga existerande kanaler

Se till att IR-sidan är attraktiv och uppdaterad. De som tittar på er webbsida tröttnar snabbt om de inte hittar vad de letar efter, så säkerställ att sidan är strukturerad på samma sätt som de mest framgångsrika etablerade noterade bolagen.

Utnyttja även andra delar av er webb och sociala medier. Media hinner inte skriva om mer än en liten del av alla noterade bolag, så använd era egna plattformar väl. Alla verksamheter behöver en attraktiv hemsida och ett proffsigt anpassat flöde av information i olika former om bolaget i utvalda sociala kanaler.


4. Optimera nyhetsflödet

Många små och medelstora bolag väljer att kommunicera på samma sätt som ett storbolag och publicerar de nyheter som kvalificerar sig som kurspåverkande enligt MAR. Problemet för mindre bolag är att dessa MAR-pressmeddelanden inträffar ganska sällan och att det därför blir väldigt tyst från bolaget under långa perioder. Det finns över 1000 noterade bolag och de som inte syns glöms bort, vilket gör att likviditeten i aktierna blir obefintlig även om den underliggande verksamheten utvecklas väl. Så se till att hitta fler kontexter för ditt företag att synas regelbundet och ge ditt bolag möjlighet att komma till tals och undkomma hamna i möjliga investerares döda vinkel.

Inläggsbild

Har du MAR-ångest? Vi ger 5 tips som hjälper noterade bolag att minska oron

Att navigera i det regulatoriska landskapet som börsnoterat bolag har aldrig varit lätt, och inte blev det lättare när Marknadsmissbruksförordningen (MAR) trädde i kraft 2016. Ord och indikationer måste vägas på vågskålar, logglistor ska upprättas och information behöver behandlas ytterst varsamt. Trots att MAR har tillämpats i flera år har många bolag, speciellt nynoterade, fortfarande svårt att veta hur de ska hantera reglerna. Vad ska man då som börsnoterat bolag tänka på när det kommer till MAR?

Läs hela inlägget »
EU-flaggor

Rapporterar ni enligt GRI? Då har ni ett försprång inför det nya CSRD-direktivet

Kraven på hållbarhetsrapportering förändras snabbt och det är svårt att navigera i den snåriga skogen. Det som händer här och nu är att EU skärper kraven på hållbarhetsrapportering genom det nya direktivet CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och ersätter NFRD (Non-Financial Reporting Directive) som reglerar bestämmelserna i årsredovisningslagen.

Läs hela inlägget »
Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.

Läs hela inlägget »