SEO – sökmotoroptimering

Rippler är en strategisk kommunikationsbyrå som har specialister inom digitala tjänster, bland annat inom SEO, eller sökmotoroptimering. SEO hjälper din webbplats att ranka högre upp i sökresultat för att på ett effektivt och relevant sätt nå potentiella kunder som söker efter dina produkter och tjänster. Ripplers SEO-experter hjälper dig att optimera ditt företags webbplats för att öka organisk trafik och antalet konverteringar, vilket kan resultera i fler kunder. 

Här kan du läsa mer om hur våra erfarna experter kan hjälpa dig att förbättra din webbplats SEO för att driva mätbara och lönsamma resultat.

Kontakta oss gärna för att diskutera med våra SEO specialister om hur de kan hjälpa dig utifrån dina behov och mål!

Vad är SEO? Vad betyder det?

SEO betyder search engine optimization. SEO är en teknik inom digital marknadsföring som används för att öka synligheten av en hemsida på sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Det är helt enkelt olika tekniker för att påverka dinSEO är en viktig kanal för marknadsföring och ökad synlighet online.

Målet med SEO är att öka synligheten för specifika sökord för att driva organisk trafik. Om det görs rätt, och sidan rankar för relevanta sökord och sökfraser, resulterar det ofta i fler konverteringar. Det är en långsiktig investering med möjlighet att förbättra din hemsidas position på sökmotorer och öka din auktoritet online. När du implementerar en effektiv SEO-strategi stärker du din webbplats gentemot konkurrenter på marknaden och ökar möjligheten att locka fler kunder på ett kostnadseffektivt sätt.

Är det samma sak som sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är samma sak som SEO. Det är bara ett annat namn för samma sak.

Varför SEO?

SEO är en av de mest effektiva metoderna för att öka synligheten av en webbplats på sökmotorer. Enligt statistik från Statista hade Google en marknadsandel på 85,05% av sökmotorerna under april 2023. Det är därför avgörande för företag att synas på Google för att attrahera trafik till deras webbplats.

Genom att använda SEO-tekniker kan du förbättra du din hemsidas synlighet på Google, vilket kan leda till ökad trafik och fler kunder. Enligt en undersökning från BrightEdge genererade organiska sökresultat 53,3% av all webbtrafik, jämfört med endast 15% från betalda annonser på sökmotorer.

Denna statistik visar hur viktigt det är för företag att använda SEO för att optimera sin webbplats. 

Varför behöver man en SEO-expert?

Att implementera en effektiv SEO-strategi kräver omfattande kunskap, tid och erfarenhet. Genom att anlita en SEO-expert får du tillgång till unik expertis för att utveckla och genomföra nödvändiga åtgärder. En SEO-expert kan säkerställa att hemsidan optimeras på ett effektivt sätt, vilket både sparar tid och minskar risken för felaktigheter. 

Hör av dig till oss idag för att diskutera mer om hur vi kan hjälpa din SEO och för att diskutera en skräddarsydd strategi som hjälper dig att nå ditt företags mål online.

Vilka områden finns det inom SEO?

On-page och content SEO handlar om att optimera innehåll på ditt företags webbplats som påverkar dess synlighet på sökmotorerna.

Vi börjar med att analysera ditt företagets webbplats och identifiera din målgrupps sökbeteende genom en sökordsanalys. En sökordsanalys hjälper oss sedan att förstå vilka sökord er webbplats bör optimeras för. Genom att arbeta med sökordsoptimering och innehållsstrategier kan vi öka företagets synlighet och trafik på sökmotorerna.

On-page SEO inkluderar även att identifiera eventuella problem och utmaningar som kan påverka synligheten på sökmotorerna. Vi arbetar sedan med att optimera webbplatsens innehåll, meta-taggarna, URL-strukturen, interna länkar och andra on-page-faktorer för att förbättra företagets synlighet på sökmotorerna.

Teknisk SEO är en del av sökmotoroptimering som fokuserar på att förbättra en webbplats tekniska aspekter. Genom att förbättra den tekniska hälsan framtsidssäkrar du din webbplats och hjälper Google att lättare läsa av din webbplats, samt förbättra användarvänligheten. 

Det innefattar optimering av laddningstid, mobilanpassning, URL-struktur, sökmotorvänlig kod, hantering av dubblettsidor och användning av robots.txt och XML-sitemap för att öka synligheten i sökresultaten. Du kan läsa mer om teknisk SEO och hur vi jobbar med det här.

Länkbygge kallas ofta off-site SEO. Det betyder att vi bygger externa länkar till ditt företags hemsida. Länkbygge är viktigt inom SEO för att öka din webbplats auktoritet och trovärdighet.

Länkar är en av Googles viktigaste rankningsfaktorer, och därför är det superviktigt för att öka relevant synlighet för ditt företag online.

Man kan jobba med länkar på flera olika sätt, exempelvis med länkbete och digital PR.

Lokal SEO fokuserar på att förbättra synligheten och prestandan för företag på lokal nivå. 

För att lyckas med lokal SEO måste man optimera webbplatsens innehåll, metadata och andra tekniska faktorer för att anpassa sig till den specifika regionen eller platsen. Du kan läsa mer om lokal SEO här.

Hur hjälper Rippler dig med SEO?

På Rippler arbetar vi nära dig som kund för att identifiera din verksamhets SEO-behov och skapa anpassade strategier för att nå dina mål. Det kan innebära ändringar på dina sajter, actions för att få mer länkar naturligt, sökord och söktrender.

Vår expertis inkluderar:

 

Vi har erfarenhet att arbeta med kunder inom olika industrier och områden vilket gör att vi kan identifiera de viktigaste faktorerna för varje enskilt företag. Vi har även specialister inom andra digitala områden som ofta samarbetar mellan kanaler för att nå bästa optimerade resultat.

Hur arbetar Rippler med sökmotoroptimering?

När du arbetar med Ripplers SEO-experter kan stegen se ut såhär:

  • Analyser som identifierar hur din webbplats presterar i nuläget jämfört med konkurrenter.
  • En skräddarsydd strategi som är anpassad efter din webbplats förutsättningar och företagets mål. Detta är en del av ett löpande samarbete då vi tillsammans ser över saker som sidans innehåll, teknik eller gör nerslag i specifika områden som behöver tillsyn.
  • Implementation av åtgärder samt rekommendationer och rådgivning
  • Rapportering och uppföljning
Dessa kan göras som en del av ett löpande samarbete, där vi tillsammans utvecklas i takt med söktrendernas skiften.

SEO analys för att förstå din webbplats förutsättningar

Vårt SEO-arbete inleds med en noggrann analys av din webbplats. Analysen inkluderar:

  1. Sökordsanalys
    En sökordsanalys hjälper oss att identifiera din målgrupps sökbeteenden och lägger grunden för vilka sökord som är lönsamma för din webbplats att ranka för.
  2. Webbplatsens auktoritet
    Vi analyserar webbplatsens auktoritet gällande externa länkar och jämför med konkurrenter. Genom att förstå vad som fungerar för konkurrenterna kan vi utveckla en strategi som hjälper ditt företag att skilja sig från mängden.
  3. Teknisk audit
    En teknisk analys hjälper oss att förstå din webbplats prioriteringar och vad för åtgärder som krävs för att din webbplats ska prestera effektivt från ett SEO perspektiv, och för användarvänlighet.

SEO-strategi för ökad synlighet online

Efter att vi har undersökt din hemsidas sökmotoroptimering, kan vi skapa en strategi som passar dina behov och tar hänsyn till ditt företags mål. Rippler erbjuder löpande SEO-åtgärder och rådgivning, med rapportering och uppföljning. Vi rekommenderar att arbeta med SEO kontinuerligt för att bibehålla era sökpositioner gentemot konkurrenterna och för att uppnå lönsamma och långsiktiga resultat.

Vad kostar sökmotoroptimering?

Vilka SEO-åtgärder en webbplats bör prioritera varierar beroende på hur webbplatsen presterar, konkurrens och ditt företags mål. Kostnaden för sökmotoroptimering påverkas därför av mängden arbete och resurser som behövs för att implementera en skräddarsydd strategi som möter ditt företags mål. Hos Rippler tillhandahåller vi olika SEO-paket som är utformade för att tillgodose olika behov och budgetar. Hör av dig till oss så tar vi fram ett förslag som är anpassat för er verksamhet. 

Hjälp med SEO

Behöver du hjälp med digital marknadsföring? Kontakta gärna en av våra specialister för att diskutera mer. Tilde Mattsson är Ripplers SEO-expert och har arbetat med SEO i över 7 år och digital marknadsföring i över 10 år.  

Kontakta oss idag för att ta reda på vilka kanaler som passar just dig och ditt företag.

Tilde Mattsson

SEO-specialist

Tilde Mattsson

Vanliga frågor om sökmotoroptimering & SEO

Med on-page SEO brukar man främst syfta på content SEO och teknisk SEO. Det kan vara allt från att optimera sidtitlar, meta-beskrivningar, rubriker, intern länkning, och andra faktorer som påverkar hur sökmotorer tolkar och rankar sidans innehåll.

SEO står för Search Engine Optimization, vilket på svenska kan översättas till sökmotoroptimering.

Off-page SEO refererar till tekniker och strategier som används för att förbättra en webbsidas SEO genom faktorer som inte direkt kan kontrolleras på webbsidan. Det inkluderar framför allt länkar från andra webbsidor, sociala signaler och användarbeteenden. Off-page SEO är viktigt för att sökmotorer ska kunna bedöma en webbsidas auktoritet och relevans för sökfrågor.

Alla som har en webbplats behöver SEO. Sökmotoralgoritmer uppdateras ständigt, konkurrensen på sökresultatsidor kan öka, och innehållet på en webbsida kan förändras. Därför krävs det en kontinuerlig övervakning och optimering av en webbsidas SEO för att upprätthålla och förbättra dess synlighet och rankning i sökmotorer.

SEO är en långsiktig strategi och det kan ta flera månader innan man ser betydande resultat. Generellt kan det ta mellan 3 till 6 månader för att märka en förbättring i sökmotorernas ranking, beroende på konkurrens och de insatser som görs.

Länkar, särskilt externa länkar från andra webbplatser till din egen, fungerar som ”röster” som berättar för sökmotorerna att din webbplats är trovärdig och relevant. Ju fler högkvalitativa länkar din webbplats har, desto bättre för din SEO. Detta kallas för länkbygge eller off-page SEO. En gång i tiden var länkar det snabbaste sättet att ranka högt på Google, men idag är det mer komplicerat och länkar ersätter inte andra SEO-strategier, men de är fortfarande en viktig del av SEO-receptet.

Framgången av en SEO-satsning kan mätas med hjälp av olika verktyg och metoder. Några viktiga mätvärden inkluderar webbplatstrafik, sökordsrankning och konverteringsfrekvens. Verktyg som Google Analytics, Google Search Console och andra SEO-verktyg kan hjälpa dig att spåra dessa mätvärden och bedöma effektiviteten av dina SEO-insatser.

Organisk söktrafik kommer från osponsrade sökresultat som rankas baserat på deras relevans för användarens sökfråga. Betald söktrafik kommer från annonser som företag betalar för att visas högst upp i sökresultaten, exempelvis Google ads eller Bing ads. SEO fokuserar på att öka den organiska trafiken, medan SEM handlar om att köpa annonsplatser.

Google SGE, eller Search Generative Experience, är en avancerad AI-driven funktion som förbättrar sökupplevelsen genom att generera mer kontextuella och omfattande svar på användarens sökfrågor. Istället för att bara visa en lista med länkar, använder SGE AI-teknologi för att förstå frågans avsikt och ge mer detaljerade och relevanta svar direkt i sökresultaten.

AI Overviews är sammanfattningar som genereras av AI och visas högst upp i sökresultaten, vilket kan påverka klickfrekvensen på organiska sökresultat. För att optimera för AI Overviews bör du fokusera på att skapa högkvalitativt, strukturerat och informativt innehåll som AI kan använda för att generera dessa sammanfattningar. Detta kan öka chansen att din webbplats inkluderas i dessa AI-drivna svar och därmed öka din synlighet.

Specialister

Charlotte Herlin, digital projektledare
Charlotte Herlin
Digital projektledare

Digital marknadsföring

073-255 52 76
charlotte@rippler.se

Tilde Mattsson
SEO-specialist

SEO, Digital marknadsföring, Digital PR


tilde@rippler.se

Olivia Alm
Olivia Alm
UX-designer & webbutvecklare