SEO-trender

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste 20 åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Här kommer därför en SEO-trendspaning så att ditt företag hinner vässa sitt SEO-game inför det nya året!

SEO och AI – den dynamiska duon

Ingen kan ha missat de nya AI-tjänsterna som tagit världen med storm under 2023. Debatten är fortsatt het, ska man omfamna eller stöta bort tekniken? Trots att branschen insisterar på att fortsätta skapa ”riktigt innehåll för riktiga människor” kommer vi sannolikt att se ännu större AI-engagemang i innehållet som skapas under 2024.

Samtidigt är det viktigt att poängtera att automatiserat innehåll inte helt kommer att kunna ersätta mänsklig medverkan. Framtiden kräver en balans mellan AI-assisterad produktion och den mänskliga kreativiteten för att skapa innehåll som engagerar och tillfredsställer målgruppen på bästa möjliga sätt. AI kommer alltså både att hjälpa och stjälpa arbetsprocessen och nödvändigtvis behöver man inte ta emot tekniken med öppna armar, utan snarare acceptera att SEO både kommer att automatiseras och förändras på grund utav den.

Förändrade sökbeteenden och Zero Click-sökningar

När en användare söker efter information via Google och inte klickar sig vidare på något sökresultat, utan får tillgång till en översikt av information direkt på förstasidan, kallas det för en Zero Click-sökning. Rich Answers, som de svaren som Google presenterar direkt i sökresultatet kallas, har under de senaste åren spelat en allt mer betydelsefull roll i söklandskapet och förväntas fortsätta växa i popularitet. Idag använder vi dessutom en betydligt större andel AI-drivna verktyg, till exempel ChatGPT, för att söka och bearbeta information för att kunna få så snabba svar som möjligt.

Under 2024 spås förekomsten av Google Ads att blomstra i samband med behovet av snabba svar, då vikten av att synas högst upp i sökresultaten aldrig varit större. Betalda annonser kan vara framgångsrika, men även kostsamma, och bör agera mer som ett komplement. Alltså kommer även sökord att få en ännu större roll nästa år. Genom att optimera sidstrukturen och anpassa ditt innehåll efter vad användare faktiskt söker efter driver du organisk trafik till din hemsida samtidigt som du håller den uppdaterad och relevant.

Borta bra, nära bäst!

Lokal SEO är en nisch av sökmotoroptimering som innebär att man optimerar en hemsida samtidigt som man även kopplar verksamheten till ett visst geografiskt område. Genom lokal SEO ökar chansen att hemsidan rankas högre upp i sökresultaten för det specifika området på Google. Lokala sökresultat visas när användare söker efter en tjänst, produkt eller företag i en specifik stad. Till exempel, om någon söker på [seo byrå stockholm] kommer sökmotorn att presentera resultat som visar byråer i Stockholmsområdet.

Lokal SEO är redan i full rullning men kommer bara att bli viktigare för att locka nya kunder och öka synligheten. När användare söker på produkter och tjänster i samband med en plats har det ofta ett kommersiellt syfte och därför är detta en gynnsam strategi om man vill få ett försprång gentemot sina konkurrenter. Lokal SEO är inte för alla företag, det beror såklart på varumärke, målgrupp, bransch, avsedda mål och en hel del andra faktorer. Men att inte överväga lokal SEO för ditt företaget kan däremot innebära att man går miste om en hel del kunder och samtidigt puttas ner i sökresultaten. Som man brukar säga; ”Out of sight, out of mind”.

Vi på Rippler är väl medvetna om det ständigt föränderliga digitala landskapet och erbjuder därför anpassade SEO-strategier för att maximera er synlighet och hålla er hemsida relevant. Våra SEO-experter fokuserar på att förstå era behov och skräddarsyr sedan strategier som passar ert företag. Tveka inte att höra av er till oss för att diskutera era SEO-behov och hur vi kan hjälpa till att stärka er digitala närvaro!

Kontakta oss här!

AI sök, AI overviews och SGE

Google SGE – Så förändrar AI Overviews sättet vi använder sök

Google har nyligen introducerat sin AI-drivna sökfunktion, först kallad Search Generative Experience (SGE), men nu mer känd som AI Overviews. Denna teknologi förändrar hur vi söker och hittar information online genom att erbjuda snabba och omfattande sammanfattningar av sökresultat. Men vad betyder detta för användare, publicister och företag? Vilka fördelarna, utmaningarna finns för framtiden? Det och varför ett starkt och trovärdigt varumärke är viktigare än någonsin går vi igenom i denna artikel.

Läs hela inlägget »
En visualisering av conversion rate, eller konverteringsgrad

Conversion rate – Förstå och optimera konverteringsgrad

Konverteringsgrad är ett centralt begrepp inom digital marknadsföring som mäter andelen besökare på en webbplats som utför en önskad handling. Men det kan vara svårt att greppa vad det är, och vad som är en bra nivå. Det vill vi ändra på! I den här artikeln kommer vi göra det tydligare vad konverteringsgrad är, hur man räknar ut det, och vilka faktorer som påverkar den.

Läs hela inlägget »
Camilla Jonsson svartvit

Camilla Jonsson: Mindre snömos och mer rödbeta för bättre genomslag

Det är med stor glädje och stolthet som vi får chansen att intervjua Katrin Ludvigsson, grundaren av Rippler, när Rippler nu firar sitt 18-årsjubileum. Att ett företag fyller myndigt är en milstolpe som vittnar om långsiktigt engagemang och framgång. Rippler har under dessa år inte bara överlevt utan även blomstrat i en bransch som ständigt påverkas av förändringar och utmaningar.

Läs hela inlägget »