stockholm-1690448_1920-1024x683

Vi är IICR-certifierade!

Integrerad rapportering på frammarsch?

I årets rapportskörd ser vi att beskrivningen av verksamheterna utifrån ett värdeskapande perspektiv ökar. Inspirationen är hämtad från IIRC ramverk för integrerad rapportering som syftar till att få fler bolag att agera långsiktigt och ansvarsfullt och samtidigt ge intressenterna en mer fullständig bild av det värde och den påverkan verksamheten har såväl direkt och indirekt på omvärlden.

Åsa Wilde, senior rådgivare på Rippler och numera IIRC-certifierad i integrerad redovisning kommenterar:

– Strategikommunikation, inklusive kvartalsrapporter och årsredovisningar är fortfarande väldigt fokuserat på ekonomiska aspekter – vilket inte fångar potentialen i en verksamhet. Utbildningen i IR Framework visar ett mer integrerat synsätt – att lyfta fram värdeskapande och påverkan som inte syns i balansräkningen. Detta bygger starkare varumärken och starkare bolag, säger Åsa Wilde, VD och senior rådgivare.

Åsa berättar vidare att bolag som har många intressenter och stort behov av att attrahera medarbetare, har extra mycket att vinna på att tydliggöra sitt syfte i ett bredare perspektiv.

Åsa Wilde, Rippler.

– IR-ramverket är ett bra verktyg för att utveckla interna processer och stärka integreringen av hållbarhet inte bara i kundernas kommunikation, utan i verksamheten. Och det är trots allt där som trovärdiga varumärken byggs.

Vill du veta mer om detta? Skicka ett mail till Åsa!

Influencer marketing — fördelarna du inte vill missa

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Läs hela inlägget »

Så skriver du ett träffsäkert nyhetsbrev som fångar läsaren

I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!

Läs hela inlägget »

Skillnaden på en kommunikationsstrategi och en kommunikationsplan

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »