Tobias Looft ge tips

Vässa dina texter i sociala medier – sju tips för störst effekt

Ripplers Tobias Looft delar några snabba tips i en checklista för inlägg på sociala medier. Ställ dig följande kontrollfrågor innan du trycker ”publicera” så maximerar du effekten av din kommunikation, och undviker onödiga misstag.

  1. Är innehållet rätt för målgruppen och kanalen? Dela inte automatiskt samma text och bild på samtliga plattformar. Det som är rätt på TikTok hör inte hemma på LinkedIn.
  2. Står det viktigaste först? Fånga läsaren med det som är mest intressant och ge sedan tillräckligt – men inte för mycket – sammanhang och bakgrund.
  3. Är texten enkel att överblicka? Dela upp texten så blir den lättare att läsa. Korta ner – mer än du tror.
  4. Är texten konkret? Gör det som är komplicerat enkelt med konkreta exempel. Texten måste vara trovärdig och begriplig – skippa trendiga branschuttryck.
  5. Är språket korrekt? Se över stavning och låt gärna någon annan läsa för att fånga upp syftningsfel och krångliga formuleringar.
  6. Finns viktiga nyckelord, länkar och hashtaggar med? Avsluta med en uppmaning utifrån inläggets syfte – vad vill du att läsaren ska göra?
  7. Har du valt rätt bild? Inte bara i rätt format, utan även med rätt känsla för den kanal du publicerar i.

Fler praktiska checklistor kommer i Ripplers PR-handbok i höst.
Nyfiken på fler förhandstips? Hör av dig till tobias.looft@rippler.se

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Läs hela inlägget »

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Läs hela inlägget »