Insight Jocke

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Myt 1: Tiktok är bara dansande tonåringar

Den som faktiskt skrollat på TikTok upptäcker snabbt att plattformen är mycket mer än så. Underhållning och humor finns absolut med på den svenska topplistan, men det gör också intervjuer på stan, tips till deklarationen och matlagning steg-för-steg. Lägg också till poliser, läkare och lärare som på olika sätt delar sin verklighet i mixen, så får du en mer rättvis bild av vad som cirkulerar på plattformen.  

Den gemensamma nämnaren är att innehållet – det som sägs och görs – står i centrum, medan själva produktionen är enkel och snabbt gjord direkt med en smartphone. Oavsett om det är en dans eller något helt annat.  

Myt 2: Twitter är dött

Många har pratat om att Twitters glansdagar är över, men faktum är att fler svenskar använder Twitter varje vecka jämfört med tidigare år.

Här finns de snabbaste och smartaste kreatörerna, de med något att säga och de som vågar ha en åsikt. Det som blir viralt föds ofta på Twitter och TikTok – och sprids sedan vidare till de breda massorna på Instagram och Facebook.

Hur det ser ut om ett år är det däremot ingen som vet, sedan Elon Musk gjort sitt intåg som ny ägare. Plattformen rapporterar rekordhög aktivitet samtidigt som flera annonsörer flyr. Men här och nu är Twitter långt ifrån dött.

Myt 3: Facebook är bara för boomers

Visst, det är personer födda på 50-, 60- och 70-talet som är mest aktiva i att lägga upp egna inlägg på Facebook. Men faktum är att det är 80- och 90-talisterna som använder Facebook mest frekvent.

I stället för att lägga upp eget innehåll är 80- och 90-talisterna aktiva i grupper, evenemang och på Marketplace. När de ändå är inne på plattformen skrollar de troligtvis också snabbt igenom flödet – vilket gör kanalen relevant även för dig som vill nå millennials.

Behöver du hjälp med er sociala medier-strategi? Eller vill du bara ha lite inspiration och ett kreativt bollplank? Vi hjälper dig! Kontakta Joakim eller läs mer om hur vi jobbar med digital kommunikation.

JOAKIM FRYKBERG

Kommunikationskonsult och copywriter

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Läs hela inlägget »

Goddag yxskaft? Nej tack.

Ordet ”medietränad” har på senare tid fått ett bad rep. Ripplers egen medietränare Karin reder ut vad det egentligen innebär att vara medietränad och ger tips för en lyckad intervju.

Läs hela inlägget »