Bild på Maria och en telefon

Sex tips när du ringer journalisten

Att berätta om en nyhet i en exklusiv intervju är ett av de mest effektiva sätten att nå ut med sitt budskap. Men att få redaktionerna intresserade är inte alltid helt lätt. Ripplers PR-specialist Maria Kans delar sina sex bästa tips för att få journalisterna på kroken.
  1. Se till att din nyhet är en nyhet. Ny, oväntad, ovanlig och aktuell. Bränn inte nyheten redan innan du tar kontakt genom att skicka ut pressmeddelande om saken eller lägga upp innehållet i egna kanaler om du vill att någon ska göra en intervju om ämnet.
  2. Välj strategiskt. Gör research innan du väljer vem du ska kontakta. Ring en journalist som har skrivit om liknande ämnen, eller jobbar med en redaktion som intresserar sig för frågan.
  3. Förbered underlaget. Om redaktionen är intresserad vill de komma igång snabbt. Ha ett mejl redo när du ringer, med tips som sammanfattar nyheten eller ett opublicerat pressmeddelande. Förbered också pressbilder och kontaktuppgifter till talespersonen som ska bli intervjuad.
  4. Var påläst. Få grepp om helheten och punkta ner det viktigaste du vill få fram. Tänk ut svar på potentiella följdfrågor.
  5. Gå rakt på sak. Slösa inte någons tid med en lång och komplicerad introduktion eller onödigt säljsnack. Hellre: ”Hej, jag heter Maria och jobbar med X. Vi kommer snart att…”
  6. Nappade journalisten? Härligt! Ring talespersonen och se till att hen är redo när journalisten hör av sig för intervjun.

Låter det krångligt, eller gick det inte hela vägen? Ripplers PR-specialister hjälper er gärna. Kontakta maria.kans@rippler.se eller läs mer om hur vi jobbar med PR och medierelationer.

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Läs hela inlägget »

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Läs hela inlägget »