Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Års- och hållbarhetsredovisningen är oftast ett underutnyttjat verktyg för den varumärkesbyggande kommunikationen. Få läser en tryckt version eller bläddrar igenom en PDF på webben. Så varför inte utnyttja situationen till att skapa en produkt som ni får nytta av hela året?

Rippler tillsammans med LKAB vann nyligen dubbelt i Publishingpriset – Grand Prix i kategorin Digital publikation 2022 och guld i kategorin Digitala årsredovisningar och rapporter. 

En webbversion skapar ännu mer värde

Bäst blir det när webbversionen inte bara blir en kopia av den tryckta rapporten, utan i stället kompletterar den. Ni kan alltså själva välja vilka delar ni vill lyfta fram, och dessutom kan ni göra det på ett lättillgängligt och intresseväckande sätt, som dessutom funkar för alla skärmar.

En webbversion ökar tillgängligheten för läsaren, och lockar till vidare läsning. Samtidigt får ni content till era sociala kanaler för en lång tid framåt. På det sättet får ännu fler målgrupper ta del av, och uppleva, de värden ni laddar ert varumärke med. Kort sagt får ni maximal nytta av årsredovisningen. Win win för er, och för läsaren.

Tre anledningar till att göra en digital version av års- och hållbarhetsredovisningen

  1. Den är, helt enkelt, roligare.
    Webbversionen gör det möjligt att använda animationer, interaktioner, videos och andra intresseväckande element som lyfter fram innehållet på ett tydligt och kreativt sätt.

  2. Ni ser vilka delar som verkligen blir lästa.
    Det ger nya insikter om vilka delar av er verksamhet som målgruppen är mest intresserad av, vilket guidar framtida kommunikationsaktiviteter.

  3. Den är enkel att dela.
    Exempelvis på sociala medier. På det sättet får årsredovisningen fler användningsområden, och ni skapar fler möjligheter för ert varumärke att skina.

Behöver ni hjälp med er års- och hållbarhetsredovisning? Vi hjälper er med både rapport- och webbversion. Vi tog fram LKAB:s digitala års- och hållbarhetsredovisning som belönades med Grand Prix i Publishingpriset 2022. Spana in hur vi tog fram den här.

Åsa Wilde

ÅSA WILDE

Grundare och kommunikations­konsult

Olivia Alm

OLIVIA ALM

Webbutvecklare och UX-designer

Influencer marketing — fördelarna du inte vill missa

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Läs hela inlägget »

Så skriver du ett träffsäkert nyhetsbrev som fångar läsaren

I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!

Läs hela inlägget »

Skillnaden på en kommunikationsstrategi och en kommunikationsplan

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »