Insight Digital Årsredovisning (1)

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Års- och hållbarhetsredovisningen är oftast ett underutnyttjat verktyg för den varumärkesbyggande kommunikationen. Få läser en tryckt version eller bläddrar igenom en PDF på webben. Så varför inte utnyttja situationen till att skapa en produkt som ni får nytta av hela året?

Rippler tillsammans med LKAB vann nyligen dubbelt i Publishingpriset – Grand Prix i kategorin Digital publikation 2022 och guld i kategorin Digitala årsredovisningar och rapporter. 

En webbversion skapar ännu mer värde

Bäst blir det när webbversionen inte bara blir en kopia av den tryckta rapporten, utan i stället kompletterar den. Ni kan alltså själva välja vilka delar ni vill lyfta fram, och dessutom kan ni göra det på ett lättillgängligt och intresseväckande sätt, som dessutom funkar för alla skärmar.

En webbversion ökar tillgängligheten för läsaren, och lockar till vidare läsning. Samtidigt får ni content till era sociala kanaler för en lång tid framåt. På det sättet får ännu fler målgrupper ta del av, och uppleva, de värden ni laddar ert varumärke med. Kort sagt får ni maximal nytta av årsredovisningen. Win win för er, och för läsaren.

Tre anledningar till att göra en digital version av års- och hållbarhetsredovisningen

  1. Den är, helt enkelt, roligare.
    Webbversionen gör det möjligt att använda animationer, interaktioner, videos och andra intresseväckande element som lyfter fram innehållet på ett tydligt och kreativt sätt.

  2. Ni ser vilka delar som verkligen blir lästa.
    Det ger nya insikter om vilka delar av er verksamhet som målgruppen är mest intresserad av, vilket guidar framtida kommunikationsaktiviteter.

  3. Den är enkel att dela.
    Exempelvis på sociala medier. På det sättet får årsredovisningen fler användningsområden, och ni skapar fler möjligheter för ert varumärke att skina.

Behöver ni hjälp med er års- och hållbarhetsredovisning? Vi hjälper er med både rapport- och webbversion. Vi tog fram LKAB:s digitala års- och hållbarhetsredovisning som belönades med Grand Prix i Publishingpriset 2022. Spana in hur vi tog fram den här.

Åsa Wilde

ÅSA WILDE

Grundare och kommunikations­konsult

Olivia Alm

OLIVIA ALM

Webbutvecklare och UX-designer

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Läs hela inlägget »

Goddag yxskaft? Nej tack.

Ordet ”medietränad” har på senare tid fått ett bad rep. Ripplers egen medietränare Karin reder ut vad det egentligen innebär att vara medietränad och ger tips för en lyckad intervju.

Läs hela inlägget »