img_0923-1024x683

Lär känna vår fantastiska praktikant!

Hej Jazmin! Riktigt kul att du praktiserar hos oss i vår. Hur känns det hittills?
Det känns toppen! Tiden har gått så fort och jag har redan blivit involverad i massa spännande projekt.

Berätta lite om dig själv!
Jag är uppvuxen i de värmländska skogarna och gör min sista termin på Kommunikation och PR programmet vid Karlstads universitet. De senaste åren har jag längtat efter att flytta till Stockholm och för en knapp månad sedan blev det verklighet! På fritiden sjunger jag i kör men älskar också att absorbera filmer, tv-serier och dokumentärer.

Nu har du varit hos oss i några veckor och varit involverad i olika projekt. Vad har du fått göra hittills?
Oj, massor! Jag har bland annat tagit fram medielistor, haft kontakt med journalister och varit delaktig i flera spån- och kundmöten.

Snart är det dags för examen! Vad drömmer du om att göra när du är klar med skolan i Karlstad?
Ja men precis. Min dröm är att bo kvar i Stockholm och arbeta på en byrå med precis lika härlig energi som Rippler. Hoppas också få lite tid till att resa, Karibien är en dröm sen en tid tillbaka.

Vad skulle du säga till andra kommunikationsstudenter som är nyfikna på att praktisera hos oss?
Sök direkt! Det är en byrå med omtänksamma människor som gärna hjälper till om det behövs. Du får möjligheten att utvecklas i din egen takt och du blir delaktig i riktiga projekt med riktiga kunder! Och kanske viktigast av allt – du får värdefull erfarenhet inför ditt framtida yrkesliv!

Vill du komma i kontakt med Jazmin? Maila henne på jazmin@rippler.se

Visualisering av greenhushing: Närbild på gräs med en skugga av en kvinna som hyssjar framför

Greenhushing – När tystnaden inte är guld 

I vår ständiga strävan efter hållbarhet stöter vi på utmaningen att skilja äkta miljöinsatser från de som bara är till synes gröna. Medan greenwashing har fått sin rättvisa andel av uppmärksamhet är det nu dags att gå igenom den mer subtila formen av vilseledande. Företag som medvetet är tysta om sina hållbarhetsmål i rädsla att bli märkta som grönmålare, och som underdriver eller döljer sina hållbarhetsinitiativ för att undvika att granskas eller för att framstå som mindre betydelsefulla – det är dags att vända blicken mot greenwashings mindre uppmärksammade kusin: greenhushing.

Läs hela inlägget »
En bild som visualiserar CTR (click through rate), eller klickfrekvens

Vad är CTR och hur fungerar det?

Digital marknadsföring är en stor del av framgången hos många företag idag och ett av de vanligaste mätetalen som används är CTR. CTR betyder Click-through-rate (klickfrekvens på svenska) och används ofta när man diskuterar mål och resultatet av sin digitala marknadsföring. Men hur fungerar det egentligen?

Läs hela inlägget »
SEO är inte ett plåster

Sökmotoroptimering är inte ett plåster på en redan trasig marknadsplan

En kommunikationsstrategi med SEO integrerat är inte bara en smart investering, utan också en förutsättning för effektivitet och framgång. Genom att ta med SEO redan vid starten i ett kommunikations- eller marknadsföringsprojekt undviker du de kostsamma och tidskrävande omvägar som blir nödvändiga när SEO introduceras för sent i processen. Detta vanliga problem uppstår ofta eftersom arbetet med kommunikation och SEO görs av olika specialister eller byråer som varken förstår eller vill samarbeta med varandra. För att undvika att behöva ”plåstra över” problem efteråt behövs både kommunikation och en robust plattform som driver trafik, engagemang och konverteringar från dag ett utvecklas parallellt.

Läs hela inlägget »