kommunikation2

Kommunikationsråd med anledning av COVID-19

Världen har fullt fokus på att motverka spridning och hantera de omedelbara effekterna av pandemin. De affärsmässiga effekterna är också betydande och företag och organisationer behöver förstå, reagera och snabbt och tydligt kommunicera i ett utvecklingsförlopp som snabbt förändras. Med anledning av detta har vi på Rippler satt ihop ett antal generella tips och råd som vi hoppas kan vara till stöd.

  • Du som är ledare: tänk på att vara synlig, tydlig och handlingskraftig.
  • En extraordinär situation kräver en extraordinär organisation som kan fatta beslut och hantera ett ökat kommunikationsbehov. Aktivera din krisplan och en krisorganisation bestående av två team med tydliga roller och mandat:

Exekutivt team: Fokus på att hantera det som sker här och nu. Omvärldsbevakning och kommunikationsåtgärder.

Strategiskt team: Fokus på scenarios och beslut för verksamheten framåt / på längre sikt.

  • En extern rådgivare med ett utifrånperspektiv är värdefullt i pressade situationer. Likaså kan det behövas utökade resurser för att hantera fler och delvis nya eller extraordinära arbetsuppgifter.
  • Säkerställ rutiner för att fånga upp frågor från kunder och medarbetare – det kommer att hjälpa dig att navigera i vilka frågor som ska prioriteras kommunikationsmässigt.
  • Lägg ut en kort allmän extern information i era egna kanaler (hemsida/LinkedIn) – hur kunder och andra intressenter påverkas, att informationen löpande uppdateras och vem man kan kontakta om man har frågor/behöver ytterligare information.
  • Upprätthåll en konsekvent och löpande internkommunikation, uppdatera gärna via e-post, intranät och/eller via chefshierarkierna dagligen med en kort hälsning och lägesbeskrivning.
  • Kunder, leverantörer, partners. Hur påverkas de och hur avser ni fortlöpande kommunicera?
  • Löpande uppdatering av riktlinjer och policyer

På Rippler följer vi Folkhälsomyndighetens råd och bevakar löpande utvecklingen.  Vi håller kontoret öppet och finns som vanligt snabbt tillgängliga via telefon och mail. Vi hjälper t ex till med aktivering av krisorganisation, åtgärdsplaner och kommunikationsplaner, produktion av kommunikations- och informationsmaterial och scenarioplanering. https://www.rippler.se/kontakt Team Rippler

Influencer marketing — fördelarna du inte vill missa

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Läs hela inlägget »

Så skriver du ett träffsäkert nyhetsbrev som fångar läsaren

I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!

Läs hela inlägget »

Skillnaden på en kommunikationsstrategi och en kommunikationsplan

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »