kommunikation2

Kommunikationsråd med anledning av COVID-19

Världen har fullt fokus på att motverka spridning och hantera de omedelbara effekterna av pandemin. De affärsmässiga effekterna är också betydande och företag och organisationer behöver förstå, reagera och snabbt och tydligt kommunicera i ett utvecklingsförlopp som snabbt förändras. Med anledning av detta har vi på Rippler satt ihop ett antal generella tips och råd som vi hoppas kan vara till stöd.

  • Du som är ledare: tänk på att vara synlig, tydlig och handlingskraftig.
  • En extraordinär situation kräver en extraordinär organisation som kan fatta beslut och hantera ett ökat kommunikationsbehov. Aktivera din krisplan och en krisorganisation bestående av två team med tydliga roller och mandat:

Exekutivt team: Fokus på att hantera det som sker här och nu. Omvärldsbevakning och kommunikationsåtgärder.

Strategiskt team: Fokus på scenarios och beslut för verksamheten framåt / på längre sikt.

  • En extern rådgivare med ett utifrånperspektiv är värdefullt i pressade situationer. Likaså kan det behövas utökade resurser för att hantera fler och delvis nya eller extraordinära arbetsuppgifter.
  • Säkerställ rutiner för att fånga upp frågor från kunder och medarbetare – det kommer att hjälpa dig att navigera i vilka frågor som ska prioriteras kommunikationsmässigt.
  • Lägg ut en kort allmän extern information i era egna kanaler (hemsida/LinkedIn) – hur kunder och andra intressenter påverkas, att informationen löpande uppdateras och vem man kan kontakta om man har frågor/behöver ytterligare information.
  • Upprätthåll en konsekvent och löpande internkommunikation, uppdatera gärna via e-post, intranät och/eller via chefshierarkierna dagligen med en kort hälsning och lägesbeskrivning.
  • Kunder, leverantörer, partners. Hur påverkas de och hur avser ni fortlöpande kommunicera?
  • Löpande uppdatering av riktlinjer och policyer

På Rippler följer vi Folkhälsomyndighetens råd och bevakar löpande utvecklingen.  Vi håller kontoret öppet och finns som vanligt snabbt tillgängliga via telefon och mail. Vi hjälper t ex till med aktivering av krisorganisation, åtgärdsplaner och kommunikationsplaner, produktion av kommunikations- och informationsmaterial och scenarioplanering. https://www.rippler.se/kontakt Team Rippler

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Läs hela inlägget »

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Läs hela inlägget »