en-liten-bild-1024x767

Har du ett digitalt självförtroende?

Vad är ett digitalt självförtroende och varför ska man ägna extra tid åt att skaffa sig ett sådant? När Rippler bjöd in till frukostseminarium på temat lockades en stor publik. Gästerna fick lyssna på Sofia Embrén från Stockholms Kvinnohistoriska och Ripplerduon Respina Gholinia och Ebba Lagersten, som delade med sig av sina bästa tips för hur man bygger sina sociala kanaler utan rädsla för att misslyckas.

Många kan känna igen sig i den vilsenhet som kan uppstå när en ny social kanal ska invigas. Att hitta sin ton, sitt språk och sitt innehåll är, när allt kommer omkring, inte helt enkelt. Oavsett om det gäller ditt privata Instagram-konto eller företagets Facebook är fortfarande delar av de sociala mediernas logik ett knepigt mysterium för de flesta. Att sätta temat för höstens seminarium var därför inte svårt, det är dags att göra upp med skräcken inför sociala medier.

Gemensamt för de tre talarna var vikten av förberedelse och att ta sociala kanaler på lika stort allvar som traditionella, det går inte att beställa en viral succé men det går att säkra upp så att man kan fånga en när man har chansen.

Se experternas tips i dokumentet här!

Visualisering av greenhushing: Närbild på gräs med en skugga av en kvinna som hyssjar framför

Greenhushing – När tystnaden inte är guld 

I vår ständiga strävan efter hållbarhet stöter vi på utmaningen att skilja äkta miljöinsatser från de som bara är till synes gröna. Medan greenwashing har fått sin rättvisa andel av uppmärksamhet är det nu dags att gå igenom den mer subtila formen av vilseledande. Företag som medvetet är tysta om sina hållbarhetsmål i rädsla att bli märkta som grönmålare, och som underdriver eller döljer sina hållbarhetsinitiativ för att undvika att granskas eller för att framstå som mindre betydelsefulla – det är dags att vända blicken mot greenwashings mindre uppmärksammade kusin: greenhushing.

Läs hela inlägget »
En bild som visualiserar CTR (click through rate), eller klickfrekvens

Vad är CTR och hur fungerar det?

Digital marknadsföring är en stor del av framgången hos många företag idag och ett av de vanligaste mätetalen som används är CTR. CTR betyder Click-through-rate (klickfrekvens på svenska) och används ofta när man diskuterar mål och resultatet av sin digitala marknadsföring. Men hur fungerar det egentligen?

Läs hela inlägget »
SEO är inte ett plåster

Sökmotoroptimering är inte ett plåster på en redan trasig marknadsplan

En kommunikationsstrategi med SEO integrerat är inte bara en smart investering, utan också en förutsättning för effektivitet och framgång. Genom att ta med SEO redan vid starten i ett kommunikations- eller marknadsföringsprojekt undviker du de kostsamma och tidskrävande omvägar som blir nödvändiga när SEO introduceras för sent i processen. Detta vanliga problem uppstår ofta eftersom arbetet med kommunikation och SEO görs av olika specialister eller byråer som varken förstår eller vill samarbeta med varandra. För att undvika att behöva ”plåstra över” problem efteråt behövs både kommunikation och en robust plattform som driver trafik, engagemang och konverteringar från dag ett utvecklas parallellt.

Läs hela inlägget »