Insight Karin

Goddag yxskaft? Nej tack.

Ordet ”medietränad” har på senare tid fått ett bad rep. Ripplers egen medietränare Karin reder ut vad det egentligen innebär att vara medietränad och ger tips för en lyckad intervju.

Jag får ibland höra att en offentlig person är ”medietränad” men i negativ bemärkelse. Någon som verkar hal, inte svarar på frågor eller mekaniskt upprepar tomma fraser utan koppling till sakfrågan.

Men i de fallen är hen antingen dåligt medietränad, eller inte alls. En bra medietränare lär dig tvärtom att möta media på ett ärligt och professionellt sätt. Du får verktyg som höjer ditt mediala självförtroende – det vill säga din förmåga att uttrycka dig trovärdigt och intressant. Du lär dig svara på frågor, utan att för den skull bli frågestyrd.  

Ditt perspektiv kanske inte stödjer det narrativ som journalisten hade tänkt sig från början. Men är det sant och intressant blir det värt att återberätta – och journalisten får underlag till en bra artikel eller givande nyhetsinslag. Alla är nöjda.

Här är tio tips på vägen till en lyckad intervju

  1. Ta initiativ – se intervjun som en möjlighet. 
  2. Analysera nyhetsläget och ta reda på frågeställningen. 
  3. Börja inte svara på frågor oförberedd, utan be att få återkomma. 
  4. Ta hjälp av pressansvarig och sakkunniga. 
  5. Arbeta med förberedd information – egna budskap.  
  6. Tänk på fakta, trovärdighet, empati och handlingskraft. 
  7. Använd bryggor, det vill säga övergångar till budskap. 
  8. Öva, öva, öva! 
  9. Tänk som en journalist – säg det viktigaste först. 
  10. Ta kontroll över kroppsspråk, röst och bildspråk. 

Vill du veta hur Rippler jobbar med medieträning och andra utbildningar i god kommunikation? Kontakta Karin så berättar hon mer.

KARIN JIHDE

Medietränare och kommunikations­konsult

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Läs hela inlägget »

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Läs hela inlägget »