Beyla Cavallin

Expertens råd om storytelling

En bra story gör dig skitsnygg

Att lyssna till berättelser och att själva få berätta ligger djupt rotat i vårt DNA. Men istället för att dra det gamla snacket om stories vid lägerelden eller kaffemaskinen så pratar vi på Rippler om berättelser som skapar värde. Beyla Cavallin, copywriter på Rippler med rötterna i storytelling och varumärkesutveckling ger sin syn på saken. 

Att arbeta i en organisation som tydligt kopplat sin verksamhet till ett värde har allt att vinna. Det handlar om att ställa sig själva frågan – varför gör vi det här? För vem, för vad och varför? Kan vi sätta fingret på det så står vi stadigt i allt vi gör. Det blir lättare att kommunicera vilka vi är och vad vi står för, både internt och externt. Mål och syfte blir tydligare och vill man grotta ned sig så finns det en hel vetenskap om varför det ger oss bang for the buck.

– Självklart går det att applicera värde i både små och stora sammanhang. En kampanj kan vara ett sätt att driva en fråga kopplad till vad som händer i världen just nu, lika mycket som en social kanal kan vara sättet vi inspirerar andra till livsglädje. Pratar vi om berättelser som lyfter hela varumärken eller arbetsplatser handlar det om att arbeta fram en god företagskultur och sedan identifiera vilka värden som springer ur den. Ibland måste vi stanna upp i den organiska tillväxten och se över rötterna för att veta vilka grenar som är friska och vilka som behöver ansas.

På Rippler brinner vi för att hjälpa dig att identifiera dina värden. Det kan vara genom orden vi väljer, kampanjen vi driver, vad det grafiska maneret kommunicerar, hållbarhetsrapporten som äntligen blir av eller den mest inspirerande årsredovisningen du någonsin sett.

Vill du snacka om din story med Beyla?
Du når henne på beyla@rippler.se eller 0737667709

Influencer marketing — fördelarna du inte vill missa

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »

Förändrade sökbeteenden och nya strategier: SEO-trenderna att hålla koll på inför 2024!

Framtidens digitala landskap blir allt mer oförutsägbart, men trots detta kan man se en uppåtgående trend, nämligen användandet av sökmotoroptimering. SEO har slagit igenom under de senaste åren och blivit ett allt mer självklart digitalt marknadsföringsverktyg. Dessutom fortsätter dess popularitet bara att öka, vilket gör det allt svårare för företag som inte SEO-anpassar sin hemsida att hålla jämna steg.

Läs hela inlägget »

Så skriver du ett träffsäkert nyhetsbrev som fångar läsaren

I en värld där våra inkorgar är fulla av mejl och mängder med information är konsten att skapa ett engagerande och lockande nyhetsbrev en ovärderlig färdighet. Men för att nyhetsbrevet ska gripa tag i läsaren kan du inte hejdlöst fylla ditt nyhetsbrev med ointressant spam. Det krävs lite baktanke och strategi för att få till ett vasst utskick. Här har du därför några avgörande steg som kommer göra dig till ett proffs på nolltid!

Läs hela inlägget »

Skillnaden på en kommunikationsstrategi och en kommunikationsplan

Kommunikationsstrategi och kommunikationsplan är två i grunden olika verktyg som ofta förväxlas eller benämns synonymt med varandra. Dialog om vad som bör användas när leder ofta till missförstånd, eftersom de är både närbesläktade, men samtidigt fyller väldigt olika syften. Förvirring uppstår ofta då du, beroende på vem du frågar, får olika svar.

Läs hela inlägget »