Lina Ekros

Expertens råd om healthcare-kommunikation

Modig kommunikation utesluter inte att ni följer det etiska regelverket

När en ny tjänst eller produkt ska introduceras för konsumenter, patienter, närstående eller hälso- och sjukvårdspersonal är det lätt att man gör som man alltid har gjort med kommunikationen. Men att komplettera traditionella aktiviteter med kreativa och digitala insatser blir allt viktigare. Åtminstone när det handlar om att engagera konsumenter.

I dag letar 88 procent av svenskarna information om hälsa och medicin på nätet, varav merparten är 26-45 år. Dagens konsumenter är med andra ord vana vid snabb, underhållande och digital information – och det skapar nya möjligheter till genomslag. Dessutom utvecklas tekniken och nya kanaler med användarnytta uppstår i rask takt.

Ändå kan det fortfarande lätt bli torrt, tråkigt och traditionellt när det kommer till information från läkemedelsindustrin, hälso- och sjukvården. Det behöver inte vara så. Det går att göra kreativa pr-,marknads- och kommunikationsinsatser som engagerar även här. Med koll på regelverket och i kombinationmed kreativitet och fingertoppskänsla kan du ta ut svängarna. Vara trovärdig och samtidigt sticka ut. Informera och samtidigt inspirera.

 5 tips för att införliva mod och kreativitet i kommunikationen:

1. Prata rätt språk – kommunicera med HCP och konsumenter på olika sätt
2. Vänd på perspektivet och se möjligheter – inte begränsningar och restriktioner
3. Tänk utanför boxen – allt är tillåtet på idéstadiet
4. Gör en beredskap för kommentarer och frågor – te x inför en kampanjstart
5. Våga sticka ut! – det bidrar till stolthet både internt och externt

PS: För dig som arbetar i ett globalt företag på den nordiska marknaden och får en påkostad europeisk kampanj i knäet från huvudkontoret, med direktivet att kampanjen ska göras i Norden (och du vill vara till lags) är det mycket värt, både i pengar och tid, att fråga dig om och hur ni kan tweaka kampanjen så att den skapar engagemang hos konsumenter i Norden.

Vill du införliva mer mod och kreativitet i ditt pr-, marknads- och kommunikationsarbete hör av dig till Lina Ekros, Rippler Healthcare, lina@rippler.se, 0708-390739.

Om (förtroende)krisen kommer

Hårdare medieklimat, ökade krav på transparens, och sociala medier gör att förtroendekrisen hamnar allt närmre företagen. Att vara väl förberedd när krisen kommer är A och O för att lyckas med krishanteringen och mildra konsekvenserna.

Läs hela inlägget »

Tre myter om sociala medier

Att hänga med i trenderna på sociala medier är inte helt lätt – och ibland lever gamla sanningar kvar lite för länge. Ripplers copywriter och content creator Joakim Frykberg slår därför hål på tre seglivade myter om sociala medier. Häng med!

Läs hela inlägget »

Maximera värdet av årsredovisningen

Att producera årsredovisning är tids- och kostnadskrävande. Missa inte chansen maximera värdet av det producerade innehållet för att stärka ert varumärke hos viktiga intressenter. Med en smart och proffsig digital version ökar värdet av er årsredovisning.

Läs hela inlägget »