Lär känna vår praktikant! 19 september, 2018

Alexander Hjelmqvist är fd Sollefteåbo’n som lämnat Västernorrland för Gävle, där han nu läser till kommunikatör. Under tio veckor har Alex praktik hos oss på Rippler! Här kan ni läsa mer om hans praktikplats, vad det är som lockat honom till branschen och vad man som företag ska tänka på för att nå millennials.

Nu har du varit här hos oss i lite mer än två veckor. Hur känns det att vara en del av Rippler?
– Hej! Det känns fantastiskt, det har varit två riktigt roliga veckor hittills!

Berätta lite om dig själv! (Har PR alltid varit ett intresse?)
– Jag tänkte, när jag bestämde mig för att börja plugga, att jag ska läsa något som får mig att längta efter att gå till jobbet. Innan jag sökte så landade jag alltid i slutsatsen att det är kommunikation i olika områden som jag gillar, och triggas av. Så det kändes helt rätt att börja plugga till kommunikatör!

Vad fick dig att söka praktik hos Rippler?
– Jag valde att söka till Rippler för att de arbetar inom flera olika områden och med kunder i flera olika branscher. För mig, som lyckats bena ut att jag vill jobba med kommunikation, men inte riktigt med vad inom det området så blev det naturligt att söka till Rippler!

Vad har du hittills fått göra?
– Allt möjligt, det är verkligen hands-on och jag blev direkt involverad i olika projekt. Det har varit allt från att göra medielistor till att sitta med på spån-möten för att ta fram strategier.

Alex, hur tror du att företag och organisationer tjänar på att arbeta med PR?
– PR är nog ganska vitalt för företag för att överleva under en längre period. Vi blir allt mer medvetna om våra val som konsumenter och lägger stor vikt vid företagens värdegrund bland annat. Jag tror att PR bygger en lojalitet hos konsumenter.

Har du någon spaning eller annat som du gärna skulle grotta ner dig lite mer i under din praktik?
– Kanske lite om att millennials förväntar sig mer personliga kontakter med de varumärken de stödjer. Att företag har en värdegrund och skapar samhällsengagemang. Att företag gör den kopplingen mellan PR och verksamheten. Jag tror att det ligger något i det, för hur varumärken kan växa på sikt. Varumärken som ger sig in i debatten så att säga! Att de blir mer mänskliga och personliga.

Alex, sist men inte minst, vad skulle du säga till andra kommunikationsstudenter som funderar på om Rippler är deras framtida praktikplats?
– Är man intresserad av att få arbeta praktiskt och sätta sina kunskaper på prov – sök! Det är ett väldigt varmt och välkomnande team.

Har du någon fråga till Alex? Du når honom på alexander@rippler.se.

Tillbaka till aktuellt