Expertens råd om storytelling 19 mars, 2019

En bra story gör dig skitsnygg

Att lyssna till berättelser och att själva få berätta ligger djupt rotat i vårt DNA.
Men istället för att dra det gamla snacket om stories vid lägerelden eller kaffemaskinen
så pratar vi på Rippler om berättelser som skapar värde. Beyla Cavallin, copywriter på
Rippler med rötterna i storytelling och varumärkesutveckling ger sin syn på saken. 

Att arbeta i en organisation som tydligt kopplat sin verksamhet till ett värde har allt att vinna.
Det handlar om att ställa sig själva frågan – varför gör vi det här? För vem, för vad och varför?
Kan vi sätta fingret på det så står vi stadigt i allt vi gör. Det blir lättare att kommunicera vilka vi
är och vad vi står för, både internt och externt. Mål och syfte blir tydligare och vill man grotta ned
sig så finns det en hel vetenskap om varför det ger oss bang for the buck.

– Självklart går det att applicera värde i både små och stora sammanhang. En kampanj kan vara ett
sätt att driva en fråga kopplad till vad som händer i världen just nu, lika mycket som en social kanal
kan vara sättet vi inspirerar andra till livsglädje. Pratar vi om berättelser som lyfter hela varumärken
eller arbetsplatser handlar det om att arbeta fram en god företagskultur och sedan identifiera vilka
värden som springer ur den. Ibland måste vi stanna upp i den organiska tillväxten och se över rötterna
för att veta vilka grenar som är friska och vilka som behöver ansas.

På Rippler brinner vi för att hjälpa dig att identifiera dina värden. Det kan vara genom orden vi väljer,
kampanjen vi driver, vad det grafiska maneret kommunicerar, hållbarhetsrapporten som äntligen blir
av eller den mest inspirerande årsredovisningen du någonsin sett.

 

Vill du snacka om din story med Beyla?
Du når henne på beyla@rippler.se eller 0737667709

Tillbaka till aktuellt